Interested to see more ESG reports, click here for a free login to the ESG Register.

EW Facility Services

Formal name
EW Facility Services B.V.
CoC Number
09068023
Sector
N81 - Services to buildings and landscape activities

Organisatie

Over EW Facility Services

Wij zijn EW. We zijn een top vijf-schoonmaakorganisatie in Nederland en bieden een hoogkwalitatieve multi service dienstverlening.

Wat ons anders maakt? Door onze jarenlange ervaring in de hotelsector zijn hospitality en het 24/7 inspelen op wisselende gebruikersaantallen sterk verankerd in ons DNA. Dit vertalen we vandaag de dag succesvol door binnen andere sectoren.

Wij zijn doeners en verbinders. Wij zetten die extra stap en maken graag die extra meter, zodat wij het iedere dag nóg beter doen. We willen groeien, voor elkaar en met elkaar.

Onze mensen zorgen ervoor dat jij elk moment van de dag in een prettige (werk)omgeving verblijft: gastvrij, hygiënisch en veilig. Wij zijn betrokken bij al onze mensen en dragen positief bij aan hun leven, door werkplezier en persoonlijke ontwikkeling.

Wij investeren in duurzame relaties en luisteren naar jou en jouw ambities, zodat we ons samen blijven doorontwikkelen. We zijn de betrouwbare partner waar je altijd iets extra’s van mag verwachten.

Visie

“Een betere wereld voor morgen voor onze mensen, ons milieu en onze maatschappij. Daar staat EW Facility Services voor. Wij willen verrassen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.”

Bij de wereld die wij dienen zijn wij top of mind; we worden gezien als dé hospitality-expert, bekend om zijn betrouwbaarheid. Opdrachtgevers waarderen ons om duurzame en transparante contracten en professioneel relatiebeheer. Werknemers zien ons als betrouwbare werkgever. Bij alle partijen geniet EW een grote en positieve naamsbekendheid. Hierdoor zijn wij een financieel gezond bedrijf op de Nederlandse markt. Al meer dan dertig jaar.

Om te kunnen meegaan en te kunnen excelleren in een wereld die aan snelle verandering onderhevig is, hebben wij continu focus op doorontwikkeling, vernieuwing en optimalisatie. Bij iedere innovatie zetten wij ons in om, vanuit partnerschappen met opdrachtgevers, medewerkers en relaties, duurzame ontwikkelingsdoelen te effectueren.

Door het adequaat inzetten van data, beschikken we altijd over actuele en accurate managementinformatie om processen exact te kunnen sturen. Middels ons ‘talent management’ beschikt EW over buitengewoon bekwame managers. Wij zijn één groot, trots team dat zich onderscheidt door resultaatgerichtheid, energie en plezier in gezamenlijkheid.

Missie

“Onze missie is een vijfsterren gastvrijheid in schoonmaakdienstverlening creëren en positief bijdragen aan het leven van alle mensen die voor ons werken”

Wij creëren een vijfsterren gastvrijheid in schoonmaakdienstverlening. Hierdoor verblijven onze klanten en hun eindgebruikers elk moment van de dag in een prettige (werk)omgeving: gastvrij, hygiënisch en veilig. Ook aan het leven van al onze mensen die dit elke dag waarmaken, dragen wij positief bij: wij stimuleren persoonlijke ontwikkeling, faciliteren doorgroeimogelijkheden en zijn betrokken.

Hierbij kijken wij niet alleen naar de dag van vandaag maar ook naar de dag van morgen. Wij willen onszelf continu verbeteren en gaan voor langdurige relaties met onze klanten en onze mensen. Om meer inzicht te krijgen en nog beter te presteren, verzamelen wij op detailniveau gegevens over onze prestaties. Deze gegevens tonen ook precies aan hoe wij presteren: wij maken waar wat we beloven!

Kernwaarden

Er zijn vijf kernwaarden die wij nastreven, motiveren en waarderen en waaraan wij onze identiteit ontlenen: Gastvrij, Ondernemend, Eigenzinnig, Samen en Mensgericht.

Gastvrij
Wat we zeggen en wat we doen is altijd gebaseerd op het creëren van gastvrijheid. Dat zit in ons hart en in ons hoofd. We laten zien dat wij dé expert zijn in hospitality.

Ondernemend
We dagen onszelf iedere dag uit te zoeken naar kansen en creatieve oplossingen. Wij zijn gepassioneerd in ons vak en gaan altijd voor het beste resultaat. We streven naar een betere wereld voor morgen voor onze mensen, ons milieu en onze maatschappij.

Eigenzinnig
Wie we zijn en wat we doen maakt ons anders dan anderen. Wij zijn niet bang keuzes te maken die niet direct voor de hand liggen. Wij onderscheiden ons door onze creativiteit en eigenheid. Daar zijn we trots op.

Samen
Samen creëren we het beste resultaat. Met elkaar en met onze opdrachtgevers bouwen we aan duurzame relaties. Vanuit onze betrokkenheid blijven wij ons steeds afvragen hoe we elkaar en onze opdrachtgevers het beste van onszelf kunnen geven.

Mensgericht
Het koesteren van uniciteit en multiculturele verschillen is voor ons vanzelfsprekend. Wij zijn respectvol en communiceren vriendelijk. Oprechte tijd en aandacht voor het welzijn van mensen past bij ons want wij voelen ons betrokken bij elkaar en elkaars werk.

MVO-verklaring

Visie op MVO

Duurzaamheid: “Een belangrijke toevoeging aan ons fundament”.
Duurzaamheid heeft een strategische plek binnen EW. Voor en met onze opdrachtgevers én met behulp van de talenten van onze mensen, willen wij bijdragen aan een betere wereld voor morgen voor onze mensen, ons milieu en onze maatschappij. Wij gebruiken de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties als basis voor onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Wij richten ons op vijf SDG’s die een positieve impact hebben op onze mensen, het klimaat en onze partnerschappen. Bij alles wat we doen zetten wij ons in om deze duurzame ontwikkelingsdoelen te verwezenlijken. Ongetwijfeld kunnen we op alle 17 iets toevoegen, maar deze 5 springen er voor ons uit en passen echt bij ons.

Goede gezondheid en welzijn
Onze mensen vormen de basis van ons onderscheidend vermogen. Met het programma ‘sterk in je werk’ activeren wij bewustwording, gezamenlijke verantwoordelijkheid en het nastreven van een veilige werkomgeving met duurzaam vitale collega’s.

Kwaliteitsonderwijs
‘Create your own future’ is ons credo op het gebied van ‘talent management’. Wij geloven in het creëren van kansen en ontwikkeling voor ieder individu en team binnen eigen mogelijkheden.

Eerlijk werk en economische groei
Ons beleid is gestoeld op inclusiviteit, met diversiteit in achtergrond, maar gelijkheid in kansen. We bieden inkomenszekerheid aan onze mensen en bescherming van arbeidsrechten.

Verantwoorde consumptie en productie
Wij investeren in het toepassen van middelen en materialen en slimme innovaties die de negatieve invloed op milieu, dier en mens zoveel mogelijk beperken en circulariteit bevorderen.

Partnerschap om doelstellingen te bereiken
Wij voeren een actief beleid op samenwerking met onze opdrachtgevers en maatschappelijke instanties. We delen kennis, expertise en technologische en financiële middelen om synergie in duurzaamheid en sociaal beleid te realiseren.

  • Download MVO-verklaring File Beleidsverklaring Kwaliteit Arbo Milieu EW versie 23.01 - april 2023.pdf is available in online report.
  • Download MVO-verklaring File Waar we voor gaan Versie 22.01 - augustus 2022.pdf is available in online report.
  • Download MVO-verklaring File Zelfverklaring MVO EW Versie 22.01 - augustus 2022.pdf is available in online report.
  • Download gedragscode File Gedragscode EW'ers MVO Versie 22.01 - augustus 2022.pdf is available in online report.

Bedrijfsdetails

Scope voor dit rapport

Schoonmaak en andere facilitaire dienstverlening door EW Facility Services B.V. (Kamer van Koophandel 09068023) gevestigd in Nederland. EW Cleaning Operations B.V. is ook in scope. De holding (Experience Holding B.V.) en activiteiten van alle andere werkmaatschappijen zoals: EW Hospitality Services B.V. en EW Cleaning Services B.V. zijn niet in scope.

Bedrijven in scope

 
EW Cleaning Operations B.V. (KvK nummer: 09103362)
Aantal FTE in scope
1.773
Jaarlijkse omzet (euro's)
€ 74.588.667

Eigendomsstructuur

EW Facility Services is een dochtermaatschappij van Experience Holding B.V. EW Cleaning Operations is een dochtermaatschappij van EW Facility Services. Beide B.V's zijn in scope. Experience Holding BV en andere dochterbedrijven zijn niet in scope.

Contactpersoon voor bedrijf

 
Ingrid Toonen
 
kwaliteit@ew.nl
Bedrijfswebsite
https://www.ew.nl/
MVO website
https://www.ew.nl/expectmoresustainability

Bezoekadres

 
Sweerts de Landasstraat 27
 
6814 DA Arnhem
 
Gelderland
 
Netherlands

MVO programma

Management aanpak

Core Subject Milieu

Reductie energiegebruik en duurzame energie

Ambitie

EW is van mening dat zij een grote rol heeft als het gaat om het reduceren van energieverbruik in haar dienstverlening, het overstappen op groene energie en het hanteren van duurzame distributie en mobiliteit. Belangrijk hierbij is de samenwerking zoeken met ketenpartners, bijvoorbeeld onze leveranciers en opdrachtgevers. Alleen samen kunnen wij de klimaatdoelstellingen uit het Parijsakkoord realiseren. Onze ambitie is dan ook om voor de gestelde deadline 2050 klimaatneutraal te kunnen opereren. Dagelijks werken onze collega's op kantoor om de dienstverlening optimaal in te richten. Dagelijks reizen al onze collega's van huis naar locatie om zorg te dragen voor een schone (werk)omgeving. Wij zijn ons bewust van onze rol als werkgever om passende maatregelen te nemen om bijvoorbeeld duurzame mobiliteit aantrekkelijk te maken en om samen met onze leverancier de distributie van onze middelen en materialen op de beste manier voor het klimaat te organiseren.

Doelen

Energiebesparingsmogelijkheden kantoor

Het nemen van energiebesparende maatregelen op ons hoofdkantoor in Arnhem

Tijdsbestek
Middellange termijn
Doel jaar
2024
Co2 neutraal

EW volgt de wet -en regelgeving op het gebied van het terugdringen van Co2 uitstoot (95% minder CO2-uitstoot in 2050 ten opzichte van 1990). EW is van mening dat allereerst een nulmeting uitgevoerd moet worden voordat concrete doelstellingen gerealiseerd kunnen worden

Wagenpark

Vanaf 2025 worden er geen leasevoertuigen meer uitgegeven die rijden op een fossiele brandstof, in 2028 is het volledige wagenpark van EW elektrisch

Tijdsbestek
Middellange termijn
Doel jaar
2028
Uitstoot in kaart brengen

In 2022 en 2023 wil EW in samenwerking met Nexio inzicht krijgen in haar uitstoot. Dit wordt gedaan aan de aan de hand van het GHG-protocol. Daarnaast is het doel om op basis van de verzamelde data SBT op te stellen.

Review ambities

Wat zijn wij trots op de stappen die wij hebben gezet! Door de samenwerking te zoeken, hebben wij inzicht gekregen in onze uitstoot, weten we wat onze hotspots zijn én kunnen we vertellen wat onze Co2 uitstoot per m2 is bij het gebruik van een set van middelen & materialen. We merken dat we steeds gemakkelijker de vraag vanuit de opdrachtgevers over 'hun scope 3' kunnen beantwoorden en zijn voorbereid op aankomende wetgeving. Het uiteindelijke doel is om 24/7 onze uitstoot inzichtelijk te hebben. Een complex proces, maar door de samenwerking met Nexio hebben we veel geleerd. Zo vragen we nu van tevoren een LCA op. Dit scheelt een hoop tijd en geld. De volgende stap is om op basis van een LCA te kunnen beoordelen of wij dit product willen inzetten in onze dienstverlening. In 2023 hebben we helaas geen aanpassingen gedaan aan ons kantoor, maar staat hoog op de agenda voor 2024. Zeker gezien de energiebesparende maatregelen die vanuit de omgevingsdienst uitgevoerd moeten gaan worden

Prioriteit voor verbetering
Ja

Watervervuiling op locatie

Ambitie

Water is voor ons zo vanzelfsprekend dat we het ons niet kunnen voorstellen dat we ooit zonder zouden komen zitten. Toch dreigt er in de toekomst een wereldwijde watercrisis als we niets doen aan ons huidige waterverbruik en de vervuiling van het water. Er wordt verwacht dat in 2025 de helft van alle mensen op de wereld in een gebied leeft waar voor altijd een tekort aan water zal zijn. EW vindt het belangrijk om rekening te houden met de planeet waarop wij leven en is zich bewust van haar rol als schoonmaakdienstverlener als het gaat om watervervuiling op locaties. Daarom kiest EW ervoor om gestabiliseerd ozonwater in te zetten voor de dagelijkse reiniging in combinatie met de biobased middelen van de SURE-lijn van Diversey voor de periodieke reiniging. Hierdoor zorgen wij ervoor dat er liters door chemicaliën vervuild water wordt bespaard.

Doelen

Pur-Eco variant als standaard reinigingsmiddel inzetten

In sommige gevallen komt het voor dat de ozonsystematiek niet kan worden inzet op een locatie, bijvoorbeeld omdat er geen geschikte water- en elektriciteitsaansluiting aanwezig is in het pand. Dan gebruiken we alternatieve reinigingsmiddelen, o.a. voor de (periodieke) reiniging van het toilet. Ons doel voor aankomend jaar is om deze reinigingsmiddelen te vervangen voor de duurzamere, Pur-Eco variant.

Tijdsbestek
Middellange termijn
Status
Lopend

Review ambities

2022 stond in het teken van 'meten is weten'. De Co2 uitstoot per m2 is berekend voor onze 5 meest gebruikte M&M. We zijn in de levenscyclus van het apparaat gedoken: waar wordt het geproduceerd? Hoe komt het naar de locaties? Welk verpakkingsmateriaal wordt er gebruikt? Onze leverancier heeft een Co2 rapport gepubliceerd. We weten nu o.a.: hoeveel kg Co2e per m2 wordt uitgestoten met het gebruik van gestabiliseerd ozonwater en de producten van SURE. Ook weten we hoeveel plastic flacons er worden bespaard door het gebruik van gestabiliseerd ozonwater (namelijk 3000 liter staat gelijk aan 3077 RTU flacons). Een goede eerste stap waar we zeker trots op zijn. 2024 zullen we gebruiken om het rapporteren te professionaliseren. Voor nu zijn wij instaat op de dagelijkse en periodieke reiniging uit te voeren met gestabiliseerd ozonwater en biobased schoonmaakmiddelen. Enkel voor de probleemoplossingen (tapijtreiniger, hardnekkige kalk) maken we gebruik van traditionele schoonmaakmiddelen.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Circulaire economie

Ambitie

Een ontwikkeling die volgens velen nog te vaak onderbelicht is als het gaat om duurzaamheid, is de transitie naar de circulaire economie. Dit onderwerp wordt de komende jaren steeds belangrijker, niet alleen vanwege de veranderende wet- en regelgeving, maar ook omdat de facilitaire branche dé plek is om met dit thema aan de slag te gaan. EW ziet de noodzaak en vindt het daarom belangrijk om samen met ketenpartners te werken aan een circulaire toekomst, waarbij uiteindelijk het streven is om te voldoen aan de wet- en regelgeving (in 2050 volledig circulair). Zo wordt er samen met onze huidige leverancier FTG hard gewerkt aan de realisatie van een nieuwe kledinglijn en zoeken we ook nieuwe partners om circulaire systemen in te richten

Doelen

Textiel inzameling in samenwerking met dobbi en PostNL

Na de pilotperiode in 2022 is besloten om de samenwerking met dobbi en PostNL door te voeren. Het doel is om het aantal locaties waar de textielcontainer staat uit te breiden om er zo voor te zorgen dat er nóg meer textiel wordt gered van de verbrandingsoven

Tijdsbestek
Korte termijn
Circulaire inkoop bevorderen

De inkoop van middelen, materialen, kantoorartikelen, onderaannemers, etc. is op dit moment versplinterd door de organisatie. EW heeft het doel om komend jaar de inkoop te professionaliseren met oog voor duurzame, circulaire inkoop door het benoemen van een inkoopfunctionaris

Nieuwe werkkleding

Na een uitvoerig proces van inventariseren en specificeren heeft de selectie van een nieuwe leverancier plaatsgevonden en vinden nu de zogeheten draagproeven plaats. In het Programma van Eisen is - in tegenstelling tot 10 jaar geleden - duurzaamheid als belangrijke pijler toegevoegd. Het doel is om de nieuwe, duurzamere werkkleding eind 2024 in gebruik te nemen

Tijdsbestek
Middellange termijn
Doel jaar
2024
Status
Lopend

Review ambities

Samen met dobbi en PostNL hebben we kilo's textiel gered. Leuk om te zien is dat elke locatie weer haar eigen type textiel inzamelt (Okura - voornamelijk maatpakken, Hotelschool The Hague - kleding van studenten). Het doel om de aantal locaties uit te breiden, is deels behaald. Het initiatief wordt meegenomen in offerteteksten, maar niet elke locatie heeft ruimte voor een container. De implementatie van nieuwe werkkleding heeft meer vorm gekregen. De draagproeven worden nu uitgevoerd, een spannend moment! Van onze samenwerking met Nexio hebben we geleerd om vóóraf informatie op te vragen, we hebben dus nu als de concept LCA's ontvangen. Het doel voor komende jaren is om deze LCA's te kunnen beoordelen. Dit is gelijk een brug naar de andere doelstelling: de circulaire inkoop bevorderen. Om die reden is besloten om de inkoop te professionaliseren door een functionaris aan te stellen. Deze functie zal vanaf het volgende jaar worden uitgeoefend.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Core Subject Arbeidspraktijk

Lonen en sociale arbeidsvoorwaarden voor personeel

Ambitie

Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van ons fundament en om dit breder in te zetten hebben we ons aangesloten bij vijf SDG’s van de Verenigde Naties. Eén van deze doelstellingen betreft “Eerlijk werk en economische groei” en hiermee willen we aantonen dat ons beleid is gestoeld op inclusiviteit, met diversiteit in achtergrond, maar gelijkheid in kansen. We bieden inkomenszekerheid aan onze mensen en bescherming van arbeidsrechten.

Doelen

vitaliteit en verzuim

Het verhogen van de vitaliteit van Schoonmaakmedewerkers en Supervisor/ Voorwerker en met als doelstelling het verzuimpercentage gemiddeld over het hele jaar onder de 7,8% brengen en houden.

medewerkerstevredenheid

Het behalen van minimaal een 7,5 per onderdeel van Happiness@Work (MTO)

levensfasebeleid

Het lanceren en implementeren van een levensfasebeleid in 2024, om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers zo hoog mogelijk te krijgen en behouden.

Review ambities

EW vindt het belangrijk om inkomenszekerheid te bieden en arbeidsrechten te beschermen. In het afgelopen jaar hebben we kunnen zien dat er een instroom is geweest van mensen uit een ander land (o.a. Oekraïne). Een onzekere tijd waarbij het belangrijk is dat lonen en sociale arbeidsvoorwaarden voldoen. Iedereen verdient het om op een fijne, veilige en gezonde manier zijn of haar werk te doen. De algemene tevredenheid (MTO), is bij elke meting boven de 7,5 uitgekomen. Hiermee is het doel voor 2023 behaald. Daarnaast is het response % ligt gestegen, maar zal dit het komende jaar nog steeds onze aandacht vragen. Het verzuimpercentage is ligt gedaald ten opzichte van voorgaande jaren (rond de 7,5%). Het afgelopen jaar zijn er diverse interventies ingezet. Naast de reguliere bedrijfsfysiotherapie is er psychologische ondersteuning aangeboden en is het exoskelet verder uitgerold. Ook is er een providersbijeenkomst georganiseerd en is de pilot 'Lifecheck' in samenwerking met Robidus uitgezet.

Prioriteit voor verbetering
Ja, In 2023 is er geen aandacht besteed aan de implementatie van het levensfasebeleid. Dit is een bewuste keuze geweest (wijziging in functies, drukte op de werkvloer). We hopen dit komend jaar weer op te pakken.

Contracten en sociale verplichtingen

Ambitie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat verder dan alleen milieubewust werken en het denken aan medewerkers. Het is juist ook heel duidelijk gericht op de investering die een onderneming kan doen om de gehele maatschappij een stuk vooruit te helpen. EW werkt conform de NEN-4400, OSB keurmerk en Code Verantwoordelijk Marktgedrag.

Doelen

Behouden OSB keurmerk

Voldoen aan wet- en regelgeving door het behouden van het OSB-keurmerk (inclusief NEN-4400 en certificeringen)

Review ambities

Het NEN-4400 certificaat wordt tweejaarlijks geaudit als onderdeel van het OSB-keurmerk. Het OSB-keurmerk wordt één keer per jaar geaudit. Afgelopen jaren zijn deze audits volgens planning uitgevoerd. EW is tevreden met het resultaat. De ambitie voor komend jaar zal gelijk blijven.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid personeel

Ambitie

EW ziet haar medewerkers als belangrijkste onderdeel in de totstandkoming van haar succes. Vanuit die visie wil EW continu investeren in haar trainings- en opleidingsprogramma’s en de doorgroeimogelijkheden van haar medewerkers, met het oog op hun tevredenheid en loyaliteit.

Doelen

Management Development Programma

EW wil door middel van het Management Development Programma jaarlijks medewerkers laten doorstromen naar de volgende functielagen: - Van schoonmaakmedewerker naar voorwerker/supervisor: Per regio 7 en landelijk 24. - Van voorwerker/supervisor naar voorwerker/supervisor eindverantwoordelijke: Per regio 7 en landelijk 24. - Van voorwerker/supervisor eindverantwoordelijke naar housekeeper/objectleider: Per regio 7 en landelijk 24. - Van housekeeper/objectleider naar Rayonmanager : Per regio 2 en landelijk 6.

Inzetten trainees

Continu minimaal twee managementtrainees inzetten per regio.

SVS opgeleide medewerkers

Percentage SVS opgeleide medewerkers is in 2023 minimaal 60%.

Review ambities

In 2023 is ons eigen LMS 'Mijn Trainingen' live gegaan. Het is - naast de fysieke trainingen - dé plek waar men nieuwe dingen kan leren en opzoeken als men het even niet meer weet. Daarentegen hebben we jammer genoeg de gestelde doelen niet behaald. Zo zijn er in 2023 geen nieuwe managementtrainees aangenomen. Een verklaring hiervoor is dat hier afgelopen jaar minder prioriteit aan is gegeven. Wel hebben we meerdere stagiaires begeleid, zowel op kantoor als in de operatie. De doelstelling met betrekking tot het SVS opleiden van onze collega's is - ondanks de georganiseerde trainingen in 2023 - niet behaald. Op dit moment is 23,6% van ons personeelsbestand SVS opgeleid. Verklaringen hiervoor zijn: krapte op de arbeidsmarkt, beperkte beheersing van de Nederlandse of Engelse taal, hoog verloop en naweeën uitbraak coronavirus. Om ervoor te zorgen dat de opleidingsmogelijkheden volledig worden benut, wordt in 2024 het annuleringsbeleid heringevoerd.

Prioriteit voor verbetering
Ja

Core Subject Mensenrechten

Werk voor kwetsbare groepen (social return)

Ambitie

EW streeft ernaar om werkgelegenheid te creëren voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Ons beleid is gestoeld op inclusiviteit, met diversiteit in achtergrond, maar gelijkheid in kansen. We bieden inkomenszekerheid aan onze mensen en bescherming van arbeidsrechten. Tevens is één van de HR doelstellingen voor 2023-2024: Inclusiviteit en Diversiteit – Naast onze doelstellingen op de “reguliere arbeidsmarkt”, bieden wij kansen aan onbenut arbeidspotentieel. We kijken verder dan een match kandidaat – vacature, maar leveren maatwerk.

Doelen

Convenant UWV

EW heeft reeds lange tijd ervaring met het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Naast de Prestatieladder Socialer Ondernemen heeft EW de samenwerking met het UWV ook geformaliseerd middels het tekenen van een Landelijk Convenant. Met dit Convenant stelt EW zich als doel het duurzaam plaatsen van Wajongers. De doelstelling: 2% van het totale medewerkersbestand zijn medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Status
Lopend
Prestatieladder Socialer Ondernemen

EW heeft zich als doel gesteld om in 2023 PSO Trede 3 te behalen. We hebben deze ambitie waar kunnen maken en in augustus 2023 is Trede 3 toegekend. De auditor heeft in het rapport benoemd dat EW ‘het werk om de medewerkers uit de doelgroep heen organiseert. Samen met de medewerker kijkt EW wat hij/zij nodig heeft en hoe dit samen gerealiseerd kan worden. EW denkt in mogelijkheden, ze richt zich op wat iemand wel kan en wil en zoekt naar oplossingen mochten er toch struikelblokken zijn. Uit de interviews met medewerkers uit de diverse doelgroepen komt naar voren dat EW inclusiviteit en diversiteit breed in de organisatie heeft ingebed en geborgd. Werkprocessen, van indiensttreding tot begeleiding op de werkvloer, zijn goed ingericht.’ Het doel is om de trede te behouden in de komende jaren en door middel van het nóg intensiever samenwerken met partijen (o.a. UWV of lokale instellingen) en het betrekken van de leidinggevenden op locatie het structureel beter te doen dan de markt.

Status
Lopend

Review ambities

In 2023 is trede 3 behaald. Een prestatie waar we als organisatie trots op mogen zijn. Het doel is nu om trede 3 te behouden.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Core Subject Eerlijk zakendoen

Eerlijke concurrentie en antitrust

Ambitie

Alle medewerkers beschermen de legaliteit van onze organisatie. Van hen verwachten we dat zij voldoen aan alle wet- en regelgeving op het gebied van milieu, veiligheid en eerlijk zaken doen. Ethisch en verantwoordelijk handelen staan hierbij centraal. EW heeft een gedragscode opgesteld om medewerkers in management- en directiefuncties bewust te maken van integer handelen. Dat gebeurt door vast te leggen wat in het algemeen als wenselijk en als niet-wenselijk gedrag wordt beschouwd. Voor medewerkers op operationeel niveau is er een vertaling van onze kernwaarden naar gedragscodes pakkende video's gerealiseerd, welke onderdeel zijn van het introductieprogramma. Bij het onderdeel maatregelen zullen nog enkele maatregelen verder worden toegelicht.

Doelen

Ontwikkelen e-learning ethisch handelen

In 2024 zouden we graag een e-learning ethisch handelen willen realiseren die minimaal jaarlijks herhaald dient te worden door onze collega's

Tijdsbestek
Korte termijn
Doel jaar
2024
Aandacht voor ongewenst omgangsvormen en integriteit

Jaarlijks op H.appy (onze interne communicatieapp) minimaal 3 momenten per jaar aandacht besteden aan ongewenste omgangsvormen en integriteit.

Inkoopfunctionaris aanstellen

Door de aanstelling van een inkoopfunctionaris is er meer focus op hetgeen dat ingekocht wordt. Bij wie kopen we in? Waarom? Wat verwachten we? Tegen welke prijzen? Allemaal vraagstukken waarmee we als organisatie te maken krijgen. Evaluatie en bijsturing wordt verbeterd. Alles wat men aandacht geeft, groeit.

Tijdsbestek
Korte termijn
Doel jaar
2024

Review ambities

EW is ondertekenaar van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. We zijn een professionele schoonmaakdienstverlener met oog voor onze collega's. Tijdens aanbestedingstrajecten zien we dat we marktconform aanbieden. O.a. door het gebruik van het MVO-Register & Ecovadis en het uitvoeren van interne audits t.b.v. van ISO 9001, zijn we tot de conclusie gekomen dat er nog winst te behalen valt op het gebied van inkoop en leveranciersmanagement. Een tak die nauw verbonden is met eerlijke concurrentie en antitrust. Om die reden wordt er een nieuwe functionaris aangesteld binnen EW. We hebben de verwachting dat er hierdoor grote stappen worden gezet. Met de komst van Mijn Trainingen wordt het eenvoudiger om een eigen e-learning te ontwikkelen. Intern moet komend jaar worden bepaald welke informatie voor wie relevant is.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Maatschappelijk verantwoord inkopen

Ambitie

Vanuit het ISO 14001 milieumanagmentsysteem is EW - in samenwerking met ketenpartners - continu op zoek naar de realisatie van vermindering van de milieubelasting t.a.v. reinigingsmiddelen en –materialen. Ook kwesties zoals arbeidsomstandigheden, dwang- en kinderarbeid en anti corruptie spelen een grote rol bij de selectie van leveranciers. De borging van beide onderdelen vindt plaats tijdens onze jaarlijkse leveranciersbeoordelingen.

Doelen

Aanstellen inkoopfunctionaris

De inkoop van middelen, materialen, kantoorartikelen, onderaannemers, etc. is op dit moment versplinterd door de organisatie. EW heeft het doel om komend jaar de inkoop te professionaliseren met oog voor duurzame, circulaire inkoop door het benoemen van een inkoopfunctionaris

Tijdsbestek
Korte termijn
Doel jaar
2024
Milieubewuste vormen van reinigen

Het standaard aanbieden van de ozon-systematiek + de producten van de sure-lijn. Indien aan niet alle randvoorwaarden kan worden voldaan (bijv. geen geschikte aansluiting), dan worden andere, eco-vriendelijke producten, ingezet.

Ecolabel

Dagelijkse en periodieke reinigingsmiddelen die gebruikt worden in segmenten Kantoren & Vastgoed, Leisure, Travel, Onderwijs en Zorg gefaseerd vervangen voor middelen voorzien van Ecolabel.

Inkoop middelen & materialen

Uitsluitend middelen en materialen inkopen bij een ISO 14001 gecertificeerde organisatie (continu).

Review ambities

Bevindingen van interne audits t.b.v. ISO 9001 en uitkomsten van het MVO-Register en Ecovadis hebben ons doen beseffen dat er nog genoeg ruimte is voor verbetering op het gebied van inkoopmanagement. Dit besef is eind 2023 omgezet in actie: er wordt binnen EW een nieuwe inkoopfunctionaris aangesteld om een professionaliseringsslag te kunnen slaan. Deze nieuwe functionaris zal o.a. aan de slag gaan met het vernieuwen van het inkoopbeleid, verbeteren en borgen van leveranciersbeoordelingen.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Beleid

Arbobeleid EW

Het Arbobeleid dat bestaat uit de arbeidsomstandigheden veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu, die voldoen aan de wet- en regelgeving. Het Arbobeleid is geschreven voor alle medewerkers van EW in Nederland. Binnen het Arbobeleid heeft EW te maken met een aantal stakeholders die nadrukkelijk zijn betrokken in het Arbobeleid. Deze stakeholders zijn in de eerste plaats onze collega’s en daarnaast onze opdrachtgevers, leveranciers, eindgebruikers, de Rijksoverheid en partners als FNV en CNV Vakbond, brancheorganisatie OSB en de RAS.

Beleid ongewenste omgangsvormen en integriteit

Als organisatie streven wij veilige arbeidsomstandigheden, respectvolle bejegening en open organisatiecultuur na. Niemand mag schade ondervinden bij het verrichten van werkzaamheden in onze opdracht en onder onze verantwoordelijkheid. Schendingen van integriteit worden niet getolereerd (machtsmisbruik, corruptie, verduistering, etc.).

Medewerkers, leidinggevenden en directie nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen, uitvoeren en naleven van dit beleid. Ieder vanuit zijn of haar specifieke rol in onze
organisatie.

Beleidsdocument Gedragscode Multimedia

De Gedragscode Multimedia geeft antwoord op de vraag ‘hoe ga je als medewerker om met de jou door EW Facility Services aangeboden multimedia richting jezelf, collega’s en de organisatie, zowel binnen als buiten werktijd’. Denk hierbij aan gebruik van een (smart) mobiele telefoon, social media, internet, e-mail of een laptop. Daarnaast draagt deze code bij aan systeem- en netwerkbeveiliging, bescherming van bedrijfsgeheimen, voorkomen van negatieve publiciteit, tegengaan van verboden gebruik en kosten- en capaciteitsbeheersing.

Beleidsdocument Gedragscodes

Onze manier van werken en de borging hiervan zijn samengevat in "Onze Filosofie". Het geeft een heldere weergave van de onderlinge samenhang tussen propositie en de wijze waarop onze medewerkers invulling hieraan geven. Het stelt ons in staat ons onderscheidend vermogen eenduidig te communiceren naar onze interne organisatie en onze medewerkers concrete handvatten te geven voor de optimale uitvoer van hun functie, hiertoe zijn bouwstenen geformuleerd. De gedragscodes zijn hier een voorbeeld van. Om ons onderscheidend vermogen op de werkvloer te borgen stellen wij binnen EW Facility Services eisen aan gedrag, houding en uitstraling van onze operationele medewerkers. Deze eisen zijn samengevat in Gedragscodes. Werken bij EW Facility Services betekent dat iedereen zich aan deze gedragscodes houdt. Als basis voor onze gedragscodes dienen de kernwaarden die wij nastreven.

Beleidsdocument Maatschappelijke Verantwoordelijkheid

Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid uit zich in een duurzaam en ondernemend beleid wat binnen alle gelederen van EW Facility Services is geïntegreerd. EW Facility Services legt de focus op drie pijlers met betrekking tot maatschappelijke verantwoordelijkheid: Mens, Milieu en Maatschappij.

Beleidsplan Vitaliteit en Duurzame Inzetbaarheid

We bevinden ons op dit moment in een arbeidsmarkt waarin we te maken hebben met vergrijzing en medewerkers die langer moeten doorwerken. Dit samen met de fysieke zware arbeid binnen EW Facility Services maakt dat vitaliteit en duurzame inzetbaarheid hoog op de agenda staat. Anderzijds staat vitaliteit en duurzame inzetbaarheid hoog op de agenda vanuit goed werkgeverschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Bestuur en mvo

Mvo is integraal geborgd binnen onze organisatie. Op directieniveau is de HR Directeur verantwoordelijk voor duurzaamheid in de breedste zin. De borging ligt bij de afdeling Hospitality Academy & Kwaliteit. In samenwerking met andere afdelingen worden duurzaamheidsinitiatieven opgestart, uitgevoerd en gemonitord. Dit wordt gedaan in diverse werkgroepen binnen de organisatie. O.a. arbo, vitaliteit & duurzame inzetbaarheid, etc.

EW telt momenteel twee bestuurders. Bij het vertrek van de voorgaande CEO werd doelbewust gezocht naar een geschikte vrouwelijke kandidaat om de positie van CEO in te nemen. Deze strategische keuze werd gemaakt met als doel het bereiken van een evenwichtige genderverhouding binnen het directieteam.

CSRD richtlijnen

EW is zich bewust van de veranderende wet- en regelgeving op het gebied van mvo. Zo ook als het gaat om de CSRD vanuit de accountancy. Om deze reden is er in 2022 een onderzoek uitgevoerd met als doel het in kaart brengen van de huidige stand van zaken en de aanwezige 'gaps'.

Code of conduct Suppliers

Gedragscode Leveranciers MVO

Diversiteit bestuur/directie/managementlaag

EW vindt het belangrijk dat de organisatie een afspiegeling is van de organisatie. Mannen en vrouwen krijgen gelijke kansen, zowel in de operatie als in de managementlagen en de directie. Onze ambitie is om ook een evenwichtige verdeling, als het gaat om culturele achtergronden, te realiseren in de managementlagen.

Inkoopbeleid EW FS

Dit betreft het Inkoopbeleid van EW Facility Services. In 2020 is de leveranciersbeoordeling vernieuwd en gedigitaliseerd. Bijgevoegd formulier wordt ingevuld in AFAS ieder jaar door de contractmanager.

Melding maken over mvo door opdrachtgever

We vinden het belangrijk dat onze opdrachtgevers hun mening kunnen laten horen. Dit kunnen zij doen in ons platform YourInsite. Een opdrachtgever heeft de mogelijkheid om een suggestie te doen of een klacht in te dienen, o.a. over mvo. Deze melding komt binnen bij de afdeling Hospitality Academy & Kwaliteit. Deze afdeling zorgt ervoor dat de suggestie of klacht bij de juiste persoon terecht komt, maar ook voor de monitoring van de klachten.

Onderzoek stakeholders & materialiteit

In 2021 is er onderzocht op welke wijze EW duurzaamheid kan integreren in haar bedrijfsvoering. Op basis van extern onderzoek (literatuur, trends & ontwikkelingen en gesprekken met diverse opdrachtgevers) en intern onderzoek (gesprekken met EW'ers) zijn de belangrijkste bevindingen in een matrix geplaatst waaruit 3 belangrijke onderwerpen naar voren zijn gekomen. Aan deze onderwerpen wordt de komende jaren invulling gegeven. Dit is ook terug te lezen in de toegevoegde maatregelen in dit platform. Daarnaast heeft dit onderzoek input geleverd voor de keuze van de 5 SDG's en de splitsing 'mens' en 'klimaat' die de organisatie maakt.

Wagenparkbeleid EW

In deze autoregeling zijn de toekenning- en gebruiksvoorwaarden en procedures vastgelegd voor Leaseauto’s en Pool-/ Huurauto’s. Het doel is om duidelijkheid te verschaffen voor zowel de werkgever als de medewerker.

Maatregelen

Afspraken FTG distributie middelen en materialen

Samen met FTG zijn er enkele afspraken gemaakt:

Reduceren van het aantal uitlevermomenten
De verantwoordelijke van een locatie bestelt de middelen en materialen in de webshop van FTG. Dit kan volgens het vaste bestelschema (13 momenten per jaar). Wanneer een locatieverantwoordelijke een bestelling plaatst boven een bepaald bedrag, worden de orderkosten niet in rekening gebracht. Met deze maatregel wordt het voor locaties aantrekkelijk gemaakt om in grote hoeveelheden te bestellen. Een mogelijk gevolg is dat voor locaties het aantal uitlevermomenten per jaar daalt.

Hanteren routeschema
1 keer per 4 worden de bestellingen in een bepaalde regio – volgens een vast routeschema – afgeleverd op locatie. Door de realisatie van een routeschema is het mogelijk om de meest efficiënte route te rijden tussen de diverse locaties, waardoor er geen onnodige kilometers worden gereden. Dit heeft uiteindelijk een positieve impact op het klimaat.

Doordat het aantal uitlevermomenten wordt gereduceerd en een vast routeschema wordt gehanteerd, worden er geen onnodige kilometers gereden door FTG. Dit komt ten goede aan het klimaat.

Locatieverantwoordelijke worden gestimuleerd om in grote hoeveelheden te bestellen, het gevolg hiervan is dat er minder orderkosten in rekening worden gebracht. Dit heeft uiteindelijk effect op het financiële resultaat.

Bewustwording creëren bij onze collega's over mvo

We kunnen nog de mooiste plannen hebben als organisatie, de daadwerkelijke uitvoering ligt bij onze collega's. Op verschillende manieren proberen we mvo gerelateerde onderwerpen onder de aandacht te brengen in onze twee campagnes die continu door lopen: Sterk in je Werk & Sterk voor ons Klimaat. Sterk in je Werk is een bestaande animatievideo over vitaliteit, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Sterk voor ons Klimaat is in 2022 gerealiseerd. Een video gericht op het klimaataspect en de (indivuele) bijdrage die geleverd kan worden. Ook hebben we in 2023 een start gemaakt met een groep enthousiaste collega's die samen de duurzaamheidsambassadeurs van EW vormen. Begin 2023 stond de jaarlijks terugkerende week 'EW on Tour' in het teken van verduurzamen

Door middel van de inzet van animatievideo's, ambassadeursmeetings en terugkerende evenementen proberen we op een speelse wijze belangrijke mvo onderwerpen te delen binnen onze organisatie. Centraal staat de eigen rol hierin, groot of klein. We vinden het belangrijk dat men zelf met initiatieven komt, creatief nadenkt om tot oplossingen te komen voor maatschappelijke uitdagingen.

Op deze manier dragen we bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de EW'ers. Wij zijn doeners die weten hoe het is om flexibel te zijn om zo tot de meest passende oplossing te komen. Expect More is niet voor niets ons credo!

Communicatie over verwachtingen (nieuwe) medewerkers

Onze gedragscodes komen voort uit onze belangrijkste cultuurwaarden. Deze cultuurwaarden maken ons als bedrijf uniek. Met deze waarden laten we zien waar wij als EW voor staan. Deze waarden hebben wij vastgelegd in onze gedragscodevideo's, een praktische vertaling van onze kernwaarden gericht op de doelgroep. Bijgevoegd vind je de samenvattende video. Deze video's worden gedeeld tijdens de introductieperiode en zorgen ervoor dat elke nieuwe medewerker weet hoe het binnen EW eraan toegaat.

Ook in het Werken bij EW boekje wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld ongewenst gedrag of diefstal. Ook wordt benoemd welke sancties er opgelegd kunnen worden. Dit boekje krijgen nieuwe medewerkers meegestuurd met de arbeidsovereenkomst. Daarnaast is deze te vinden in MijnEW (AFAS) en in onze app.

De video's en het boekje zorgen ervoor dat collega's weten hoe ze met elkaar, maar ook de gast moeten omgaan. De video's brengen o.a. normen & waarden van de Nederlandse cultuur in beeld.

Met deze video's en het Werken bij EW boekje zorgen wij ervoor dat nieuwe medewerkers kennis hebben van de EW standaarden, bijvoorbeeld wat betreft klachtafhandeling, samenwerking met collega's, diefstal en fooien.

Creëren werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

EW ziet belangrijke kansen om werkgelegenheid te creëren voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. EW is een partnerschip aangegaan met De Normaalste Zaak. Daarnaast heeft EW al jarenlang een samenwerking met het UWV, welke in december 2019 een landelijk karakter heeft gekregen door een samenwerking met het Schakelpunt Landelijke Werkgevers te ondertekenen waarin uniforme afspraken staan waardoor in 32 arbeidsmarktregio's dezelfde aanpak geldt. EW heeft in 2021 PSO trede 2 behaald & in augustus 2023 is dit verbeterd naar de PSO trede 3.
EW wil voor kwetsbare groepen de afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen.

We zijn ervan overtuigd dat er voor iedereen een plek is met zijn of haar unieke talenten. Met onze facilitaire diensten vormt EW hiervoor een zeer geschikt werkveld. Als werkgever voor ruim 3500 mensen hebben wij hierin ook een voorbeeldfunctie. EW kijkt naar de mogelijkheden die iemand heeft en biedt daar een passend takenpakket voor aan. We werken hierin samen met diverse partners, zoals het UWV. Het geeft energie als we zien dat kandidaten opbloeien door ze weer aan het arbeidsproces te laten deelnemen en vertrouwen te geven. Op deze manier hebben we in de afgelopen jaren al veel mensen geholpen om weer echt een plekje te bemachtigen in de maatschappij.

”We willen als organisatie een afspiegeling zijn van de samenleving en iedereen een kans bieden. De impact van het behalen van onze doelstelling zal leiden tot een toekomstbestendige personeelsmix die uitstijgt boven de verwachtingen van de markt.”

DT en MT op de werkvloer

Als ondertekenaar van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag streeft EW goed werkgeverschap na. Het houden van contact met de werkvloer en luisteren naar, en leren van, praktijkervaring van medewerkers is hier onderdeel van. Een van de manieren waarop het Management Team van EW hier invulling aan geeft is het terugkerende ‘DT op de werkvloer’. Doel van deze dag is het ervaren welke prestatie onze medewerkers iedere dag weer leveren door zelf mee te werken, het signaleren van positieve en aandachtspunten en het tonen van betrokkenheid. Vanaf 2023 wordt het DT vergezeld door het MT, ook zij gaan een dag meewerken op een van onze locaties.

Bij EW zijn we doeners. We zijn verbinders. En we zorgen dat we elkaar kunnen laten groeien. Door dit initiatief zorgen we voor verbinding tussen al onze collega's. We leren van elkaars expertise door te doen.

‘DT en MT op de werkvloer’ geeft inzicht in positieve punten en aandachtspunten, die als input kunnen dienen voor toekomstig beleid. Het geeft weer wat er leeft op de werkvloer en levert een bijdrage aan de betrokkenheid die medewerkers ervaren vanuit ons Directie Team. Op 24 november 2023 vindt DT en MT op de werkvloer plaats. Tijdens het DT overleg wordt deze dag geëvalueerd. Opvallendheden en het uitzetten van eventuele acties worden besproken.

Deelname Stelvio for Life

Sinds 2012 is EW ambassadeur van Stichting Stelvio For Life. De eigenzinnige kijk op behandeling van kanker, tegen weerstand in je doelen bereiken en vernieuwde oplossingen aandragen voor complexe uitdagingen inspireert ons.

Eén van de manieren waarop wij Stichting Stelvio For Life ondersteunen, is de jaarlijkse deelname aan Stelvio For Life. Deelnemers worden uitgedaagd om de Stelvio pas hardlopend, fietsend of wandelend te bedwingen en hiermee geld in te zamelen voor een persoonlijke behandeling op maat voor elke kankerpatiënt.

Voorafgaand aan de beklimming wordt er met alle collega’s zoveel geld mogelijk geld ingezameld. In 2021 deden we dit door zoveel mogelijk meters af te leggen tijdens EW on Tour. In 2022 stond EW in the Picture één week lang centraal: elke dag een andere opdracht waarmee punten verdiend konden worden per regio. Het aantal punten van de regio met de hoogste score, is omgezet in een geldbedrag van bijna 8.000 euro.

We vinden het belangrijk om onze collega's te inspireren om iets over te hebben voor een ander. Niet alleen door de Passo dello Stelvio zelf te beklimmen, wat bijdraagt aan de vitaliteit van onze collega's, kun je een steentje bijdrage, ook in de voorbereidingen zien we dat iedereen actief meedoet met de opdrachten om zo veel mogelijk geld op te halen.

Naast het feit dat we iets voor een ander willen doen, merken we dat collega's samen werken waardoor het teamgevoel en de verbondenheid met de organisatie wordt versterkt.

Digitale RI&E

Een essentieel onderdeel van het arbobeleid vormt de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). In een RI&E staat welke risico’s er binnen het bedrijf zijn ten aanzien van de veiligheid en gezondheid van werknemers. Voortvloeiend uit deze inventarisatie moet een Plan van Aanpak worden opgesteld met daarin de maatregelen die genomen zullen worden om de risico’s aan te pakken.

Voorheen werd de RI&E ingevuld in Word-bestanden op verschillende locaties. Omdat EW Facility Services het belangrijk vind om analyses te maken van ingevulde RI&E's is er voor gekozen over te gaan op de digitale RI&E, welke door de RAS beschikbaar wordt gesteld. De digitale RI&E geeft de mogelijkheid om te inventariseren en evalueren waar belemmerende factoren voorkomen. Ook is dit een moment om te kijken of er voldaan wordt aan goede arbeidsomstandigheden. Bij de inrichting, uitrol en toetsing van de digitale RI&E krijgt EW Facility Services ondersteuning van KMO Solutions.

Eind 2018 is de afdeling HA&K begonnen met de voorbereidingen van het digitaliseren van de RI&E. Vanaf april t/m medio juni 2019 zijn de leidinggevenden en de Rayonmanagers van de regio’s Midden-West en ZON getraind. In september 2019 zijn de leidinggevenden en de Rayonmanagers van de regio Amsterdam getraind.

Eind 2019 was op 55% van de locaties waar een digitale RI&E is uitgezet, deze ook afgerond. Eind februari 2020 was dit gestegen naar 63%. Gedurende 2020 is het percentage gestegen naar 75%, waardoor EW nu voldoet aan het criterium om een toetsing te laten uitvoeren door KMO. De toetsing staat gepland op 20 en 24 september 2021.

EW|Saxion Ondernemers Award

Om ondernemerschap onder studenten te stimuleren en te belonen initieerde Eric Wentink, oud-student van Saxion en oprichter van EW Facility Services, samen met Saxion tien jaar geleden de EW|Saxion Ondernemers Award. Deze competitie is bedoeld voor (oud) Saxion-studenten met een ondernemend idee of eigen bedrijf. Aan de hand van diverse workshops en een bootcamp, werken de studenten hun business concept uit. Deze dient uiteindelijk aan een vakjury gepresenteerd te worden. De winnaar van de EW|Saxion Ondernemers Award wint een startkapitaal van €10.000,- en een jaar lang begeleiding door professionals op het gebied van ondernemen, aangeboden door EW Facility Services.

EW Facility Services gelooft in potentie van jonge en enthousiaste mensen, met goede ideeën en veel ambitie. Dit stimuleert EW Facility Services dan ook binnen haar eigen organisatie. Dit is de reden om door middel van deze wedstrijd jonge ondernemers in staat te stellen hun droom voor een eigen onderneming waar te maken.

De Saxion Ondernemers Award werd in 2019 voor de tiende keer georganiseerd. Voor het eerst werd er onderscheid gemaakt tussen Saxion-studenten met een idee (START!) en Saxion-studenten of alumni met een eigen bedrijf (GESTART!). In deze jubileumeditie hebben we dus twee winnaars mogen benoemen. Bas Dijkhuis en Karel Kloeze van Brand Your Merch sleepten tijdens de finale met hun pitch de winst in de categorie GESTART! in de wacht en ontvingen het startkapitaal van €10.000,-. De winnaar in de categorie START! was Anouk Tanke met Sassive. Zij ontving een prijzenpakket ter waarde van €7.500,- . Beide prijswinnaars ontvangen de begeleiding vanuit EW Facility Services.

Vanwege COVID-19 hebben de edities in 2020 en 2021 niet plaatsgevonden.

Een melding maken

We vinden het belangrijk dat onze collega's weten waar ze een melding kunnen doen als ze een integriteitskwestie willen melden. Daarom besteden wij veel aandacht aan ongewenste omgangsvormen en de rol van de vertrouwenspersoon. Dit doen wij op verschillende manieren: vragen opgenomen over ongewenst gedrag in Happiness@work (MTO), het opstellen van een stroomschema en continue aandacht voor de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersonen bij EW zijn er niet alleen voor het maken van een melding, maar ook zeker een sparringspartner. Dit proberen wij te benadrukken in onze communicatie naar collega's toe.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen binnen onze organisatie zich veilig voelt en met iemand kan spreken als dit niet het geval is. Daarnaast is het belangrijk dat allereerst de dialoog wordt aangegaan om escalatie te voorkomen, mocht dit niet mogelijk zijn of de collega in kwestie dit niet willen, dan is het mogelijk om hulp in te schakelen van de vertrouwenspersoon.

EW streeft een open cultuur na, waarin ongewenst bespreekbaar wordt gemaakt en de nodige ondersteuning wordt geboden door onze vertrouwenspersoon, ondersteund door ons beleid integriteit en ongewenste omgangsvormen.

Een tweede leven voor onze machines

Aan de negen levens zoals katten die hebben zullen onze schoonmaakmachines voorlopig nog niet tippen. Toch doen wij in samenwerking met onze partner en leverancier van middelen en materialen FTG ons uiterste best om de levensduur van schoonmaakmachines te verlengen door deze opnieuw in te zetten bij nieuwe opdrachtgevers.

Gaat er een keer iets stuk? dan worden deze machines eerst nagekeken. Hierdoor voorkomen wij dat er onnodig nieuwe spullen aangeschaft worden.

Het gebruik van refurbished materialen en machines zorgt voor een positief imago. We hebben oog voor de circulaire economie én zijn wij in staat een financieel voordeel op te nemen in onze aanbieding.

Exoskelet

We willen maximaal gebruik maken van technologische innovatie t.b.v. fysieke inzet van schoonmaakmedewerkers. Hiervoor hebben wij contact gelegd met Pre-Tec; een specialistische distributeur van (medische) hulpmiddelen die het lichaam tijdens fysiek zwaar werk ondersteunt. Pre-Tec biedt exo-skelets aan in de vorm van pols- en rugbraces, die de belasting van repetitieve schoonmaakwerkzaamheden verlichten.

In maart 2020 startte de pilotfase, in juni 2021 zijn er 100 exoskelets uitgedeeld en nu kunnen we (nog steeds) vaststellen dat het Exoskelet van toegevoegde waarde is.

Leidinggevende kunnen contact opnemen met onze ergocoach. Zij komt langs op de locatie waar de medewerker werkzaam is om de werkzaamheden en houdingen te bespreken. Zij beoordeelt of de medewerker in aanmerking komt voor een van de braces. Is dit het geval? Dan wordt de brace uitgereikt en gaat de ergocoach eens in de zoveel tijd langs op locatie om de voortgang te monitoren.

We vinden het fijn, maar ook zeker onze verplichting, om mensen te ondersteunen in het werk. Schoonmaken betekent vaak fysieke arbeid. Dat vraagt soms veel van iemand. De last kan worden verlicht door het gebruik van een rug- of polsbrace, in bruikleen van EW. Zo zorgen we er samen voor dat de medewerker het werk kan blijven doen zoals hij of zij dat voorheen deed.

Door de inzet van het Exoskelet kunnen we collega's die bij bepaalde werkzaamheden/houdingen last ervaren toch aan het werk houden. Dit heeft uiteindelijk effect op de verzuimcijfers van de organisatie. Het is heel erg lastig om de toegevoegde waarde van preventie aan te kunnen tonen.

Gedragscodes

Onze manier van werken en de borging hiervan zijn samengevat in “Onze Filosofie”. Het geeft een heldere weergave van de onderlinge samenhang tussen propositie en de wijze waarop onze medewerkers invulling hieraan geven. Het stelt ons in staat ons onderscheidend vermogen eenduidig te communiceren naar onze interne organisatie en onze medewerkers concrete handvatten te geven voor de optimale uitvoer van hun functie, hiertoe zijn bouwstenen geformuleerd. De gedragscodes zijn hier een voorbeeld van. Om ons onderscheidend vermogen op de werkvloer te borgen stellen wij binnen EW Facility Services eisen aan gedrag, houding en uitstraling van onze operationele medewerkers. Deze eisen zijn samengevat in Gedragscodes. Werken bij EW Facility Services betekent dat iedereen zich aan deze gedragscodes houdt. Als basis voor onze gedragscodes dienen de kernwaarden die wij nastreven. In 2017 zijn de gedragscodes doorontwikkeld met een opgestelde werkgroep.

De impact van de gedragscodes op onze organisatie is op meerdere manier te definiëren. Het maakt concreet wat opdrachtgevers van onze organisatie en onze medewerkers mogen verwachten, maar ook wat deze medewerkers van elkaar en onze organisatie mogen verwachten. Het is de verantwoordelijkheid van leidinggevenden op locatie om een duidelijke instructie aan de schoonmaakmedewerkers te geven en toe te zien op naleving van de gedragscodes. De leidinggevende krijgt hiertoe handvatten aangereikt, die zij op dag- en weekbasis toepassen. Daarnaast komen de gedragscodes terug in onze functieprofielen, opleidingen, instructies en kwaliteitsmeetsystemen. Tijdens de doorontwikkeling zijn er twee nieuwe initiatieven ontwikkeld om de gedragscodes een nieuw leven in te blazen: het motivatieprogramma ‘You’re the Best’ en het Hospitality Spel. Sinds de invoering van het motivatieprogramma, zijn er al 225 ‘Hospitality Heroes’ uitgeroepen binnen EW.

In 2020 zijn er in plaats van Hospitality Heroes uit te roepen, complimenten aan elkaar gegeven en gedeeld via de H.appy app.

Gestabiliseerd ozonwater

Wij zijn het eerste schoonmaakbedrijf dat schoonmaakt met gestabiliseerd ozonwater (sinds 2017). Koud leidingwater wordt met behulp van elektriciteit omgezet in gestabiliseerd ozonwater dat 24 uur lang een saniterende werking heeft en daarmee traditionele, dagelijkse schoonmaakproducten vervangt. Hierdoor zorgen we ervoor dat er geen chemicaliën meer nodig zijn in onze dagelijkse reiniging.

In iedere nieuwe offerte wordt de ozonsystematiek in combinatie met de productlijn van Sure aangeboden.

Voor de kleinere locaties hebben we sinds afgelopen jaar de iClean Mini in gebruik genomen. Een klein, handzaam apparaat waar gestabiliseerd ozonwater uitkomt. Zo bieden we voor elk object een passende oplossing.

Met deze schoonmaakmethode zorgen we ervoor dat er liters door chemicaliën vervuild water wordt bespaard! Niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de gezondheid van onze collega's.

Een extra slag op kwaliteit, efficiëntie en het feit dat zowel onze collega’s als de collega’s van onze opdrachtgevers niet meer in aanraking hoeven te komen met schoonmaakchemicaliën, maken dit schoonmaakconcept tot een groot succes.

Goede doelen

EW Facility Services vindt het belangrijk om terug te geven aan de maatschappij. Dit doen wij onder andere door het steunen van goede doelen. Met Stelvio for Life steunde wij Stichting Barcode for Life. Barcode for Life gelooft in een effectievere manier van behandeling van kanker. Meer op het individu aangepast en minder, of liever geen bijwerkingen.

Met het steunen van goede doelen levert EW Facility Services niet alleen een bijdrage aan de maatschappij. In gezamenlijkheid een bijdrage leveren aan deze goede doelen, buiten de gebruikelijke werksfeer, draagt ook bij aan de verbinding en betrokkenheid van onze medewerkers binnen onze organisatie. Voor de zesde keer stond op 31 augustus 2019 een team van EW Facility Services aan de start van Stelvio for Live. Maar liefst 25 medewerkers van EW Facility Services wandelde, rende en fietste €50.000,- bij elkaar voor het goede doel. De Stelvio ging in 2020 niet door vanwege COVID-19. Het team van EW zal op 28 augustus 2021 weer aan de start staan van de Stelvio. Het opgehaalde teambedrag in 2021 staat op €20.788,60.

ID bewijzen controle

Iedereen die bij EW wil gaan werken moet zich kunnen identificeren. Dat wordt gedaan aan de hand van de checklist bij indiensttreding van een nieuwe medewerker. Ook tussentijds kan een leidinggevende ID bewijzen controleren.

We kunnen ons goed voorstellen dat de leidinggevende van locatie met heel wat nationaliteiten - en daarmee ook identiteitsbewijzen - te maken krijgt. Daarom organiseren wij meerdere keren per jaar de training documentherkenning in samenwerking met het bedrijf VEBA. Leidinggevende leren o.a. hoe je de echtheid van documenten kunt herkennen en hoe de workflow in AFAS in elkaar zit.

Met bovenstaande maatregelen zorgen wij ervoor dat er enkel medewerkers met een geldig identiteitsbewijs werkzaam zijn. Door het aanbieden van een training aan de leidinggeven verbreden zij niet alleen hun kennis.

Ook voldoen wij aan wet- en regelgeving wat betreft mensen met een geldig identiteitsbewijs.

Lifecheck

We willen als werkgever ervoor zorgen dat iedereen zijn of haar werk op een prettige manier kan doen. Maar wat doe je als het even tegenzit? Ook dan vinden we het belangrijk om er te zijn voor onze collega's. Sinds 2023 zijn we daarom een samenwerking gestart met Lifecheck. Een applicatie waarin collega's contact op kunnen nemen met een huisarts, fysiotherapeut, coach, etc. De reden dat we dit aanbieden aan onze collega's, is omdat we graag de drempel willen verlagen om professionele hulp te zoeken als het allemaal iets minder gaat. De artsen en coaches zijn goed bereikbaar en de dienstverlening is gratis voor onze collega's. De afdeling Verzuim heeft inzicht in de type dienstverleningen dat is aangevraagd en weet dus op die manier waar de behoeften ligt. Persoonlijke gegevens worden overigens nooit gedeeld met EW. De eerste signalen zijn positief!

Als het even wat minder met je gaat is het belangrijk om hulp te vragen en soms ook een professional in te schakelen. We zijn ervan overtuigd dat met dit platform collega's de stap makkelijker durven te zetten. Dit heeft uiteindelijk effect op het welbevinden van onze collega's en daarmee de mensen in onze maatschappij.

Een van de doelstellingen die we hopen te realiseren met het in gebruik nemen van Lifecheck, is het voorkomen/verminderen van verzuim. Verzuim heeft in tijden van een krappe arbeidsmarkt nog meer nadelige effecten voor onze organisatie. Naast dat de verzuimkosten enorm zijn, neemt de druk op andere collega's steeds meer toe door tekorten.

MMMCie

EW kent een Middelen, Materialen, Machines Commissie (MMMCie). Samen met FTG wordt er continu gekeken naar o.a. aanbod van standaardpaketten, bestelmethodieken en (duurzame) innovaties. Daarnaast houdt deze commissie zich bezig met de verduurzaming van middelen, materialen, machines en werkkleding.

Een belangrijke ontwikkeling - die volgens velen uit de branche nog te vaak onderbelicht wordt als het gaat om duurzaamheid - is de transitie naar circulaire economie. De MMMcie commissie vindt het belangrijk om na te denken over circulariteit (maximaliseren van hergebruik, verlengen van de gebruiksduur en het reduceren van de hoeveelheid nieuw materiaal). In deze zoektocht wordt ook nadrukkelijk aandacht besteed aan de watervervuiling op locatie. Zo heeft de commissie afgelopen jaar de Bubbleflush (innovatie) getest op enkele locaties waar EW schoonmaakt. De BubbleFlush is een milieuvriendelijke manier van toilet reinigen omdat er geen agressieve schoonmaakmiddelen meer de natuur in stromen.

Samen met onze ketenpartner zoeken we naar duurzame oplossingen in de schoonmaakbranche. Vanuit beide partijen is er commitment aanwezig en er wordt gebruik gemaakt van elkaars specialisme.

Medewerkers tevredenheidsonderzoek

EW hecht veel waarde aan een prettige werkomgeving. Vanaf 2019 is het MTO anders ingericht en zijn we afgestapt van het onderzoek waarbij we eens per twee jaar een lange vragenlijst stelden. Met ‘Happiness@Work’ stellen we nu vier keer per jaar een korte vragenlijst in onze eigen app H.appy.

In de vragenlijst zijn standaard vragen opgenomen, deze komen in elke vragenlijst terug. Het gaan o.a. om de algemene tevredenheid en de mate waarin EW wordt aanbevolen als werkgever. Daarnaast hebben we vijf verschillende thema's die continu rouleren. Dit zijn: jij en je leidinggevende, jij en je werk, jij en je werkafspraken, jij en je collega's & jij en jij en je persoonlijke ontwikkeling.

Het gemiddelde cijfer voor de algemene tevredenheid in 2021 is een 7,6, net zoals in 2020. De thema's werden als volgt beoordeeld:
- Jij en je werk: 7,8
- Jij en je collega's: 8,1
- Jij en je persoonlijke ontwikkeling: 7,2

De mening van iedereen telt, niet alleen binnen EW, maar ook in onze samenleving. Door de inzet van Happiness@work stimuleren wij het delen van die mening, niet alleen als iets minder verloopt, maar ook juist de positieve punten. Collega's kunnen suggesties doen en een opmerking maken, welke vervolgens door het DT worden doorgenomen.

Het analyseren van de resultaten geeft ons inzicht in de huidige situatie binnen de organisatie. Doordat wij meerdere onderzoeken per jaar uitvoeren is het enerzijds mogelijk om sneller te schakelen en anderzijds kunnen we veel gerichtere vragen stellen over één bepaald thema.

Meerdere offertes opvragen

In ons inkoopbeleid is opgenomen dat EW'ers meerdere offertes moeten worden opgevragen indien er sprake is van uitbesteed werk. De borging van deze maatregel zit hem in het uitvoeren van interne audits ten behoeve van ISO 9001 en ISO 14001. Bij een eventuele afwijking wordt nagegaan hoe er een verbetering gerealiseerd kan worden en wordt er indien nodig een her-audit ingepland.

Bedrijven krijgen een eerlijke kans om een voorstel te doen voor het uitvoeren van een dienst of het leveren van een bepaald product. Er wordt door deze maatregel niet enkel contact opgenomen met de voorkeursleverancier van de desbetreffende medewerker. We zorgen er zo voor dat eerlijke concurrentie blijft bestaan.

Daarnaast is het voor EW aantrekkelijk om meerdere offertes met elkaar te vergelijken. Naast het aanbod en de kwaliteit, kan op deze wijze ook de prijs worden vergeleken. Dit heeft uiteindelijk effect op het financiële resultaat van de organisatie.

Mensontwikkeling

EW ziet haar medewerkers als belangrijkste onderdeel in de totstandkoming van haar succes. Het uitdragen van de kernwaarden en het behouden van de cultuurwaarden die de identiteit voeden en versterken spelen hierin een elementaire rol. Vanuit die visie beschreven in het strategisch plan, investeert EW continu in haar trainings- en opleidingsprogramma’s en de doorgroeimogelijkheden van haar medewerkers, met het oog op hun tevredenheid en loyaliteit. Voorbeelden hiervan zijn het introductieprogramma voor de verschillende functies binnen de organisatie, het Management Development Programma, het Management Trainee Programma, het Taalakkoord, de SVS leidinggevende opleiding en de SVS basisopleiding. Het merendeel van de trainingen wordt verzorgd door onze eigen trainers. Zij zijn bekend met de standaarden van EW en weten als geen ander wat de kernwaarden zijn binnen onze organisatie.

Door het aanbieden van trainings- en opleidingsprogramma's zorgen we ervoor dat de talenten van onze collega's optimaal worden benut. De programma's zijn in eerste instantie gericht op de praktijk, maar we merken ook dat de programma's zorgen voor een persoonlijke groei. Men komt erachter wat ze juist heel leuk vinden of heel goed kunnen. Dat vinden wij belangrijk. Niet alleen voor onze organisatie, maar ook voor de positie in de maatschappij.

EW gelooft dat geïnstrueerde en opgeleide medewerkers zich gemotiveerder en beter op hun gemak voelen en een hogere kwaliteit van dienstverlening leveren. In totaal zijn er in 2021 106 collega’s intern doorgegroeid naar een volgende functielaag, hebben bijna 90 collega’s deelgenomen aan de basisopleiding schoonmaken (al dan niet met de aanvullende module Hotels of Gezondheidszorg) en hebben we de kennis van onze collega’s met betrekking tot documenten herkennen verbeterd door de training documentherkenning aan te bieden. 84 collega’s hebben deze training succesvol afgerond. Het opleidingspercentage van de SVS basisopleiding ligt in 2023 op 23,8%.

Microvezelmethode

Schoonmaakdienstverlening is de hoofdactiviteit van EW. Wij maken tijdens het schoonmaken gebruik van microvezeldoeken. Enkele voordelen van de methode zijn: verminderen van het gebruik van dagelijkse reinigingsmiddelen met 90%, terugdringen van het gebruik van periodieke interieurproducten en verminderen van het gebruik van disposable doeken. Daarnaast worden de microvezeldoeken 'klamvochtig' gebruikt. Dit houdt in dat de doek net vochtig genoeg is om een oppervlakte schoon te maken. Deze schoonmaakmethodiek draagt om die reden ook bij aan het besparen van een aanzienlijke hoeveelheid water.

Door gebruik te maken van de microvezelmethode zorgen we ervoor dat de impact op het milieu door schoonmaakactiviteiten wordt verminderd. De benodigde hoeveelheid water is beduidend lager en er is 90% minder reinigingsmiddel nodig.

Naast het feit dat de microvezelmethode voordelen met zich meebrengt op het gebied van het milieu, draagt het daarnaast bij aan een verbetering op het gebied van kwaliteit (minder methodefouten, daling van residu op het afwerkmateriaal) gezondheid medewerkers (doek niet uitwringen, vermindering chemicaliën) en efficiency (o.a. minder voorbereidingstijd)

Middelen, materialen & machines

De flacons van de Sure-lijn zijn van gerecycled materiaal en hebben de microvezeldoeken een levensduur tot 300 wascycli op 95 graden (max). De microvezel doeken beschikken over SWAN Nordic Ecolabel. Dit label wil de milieueffecten van de productie en consumptie van goederen verminderen.

Wij gebruiken in onze dienstverlening de machines van Taski. De machines zijn voor 99,4% recyclebaar en worden gekenmerkt door degelijkheid en betrouwbaarheid. De levensduur van de machine is daarmee hoog waarmee de impact op het milieu lager wordt. Machines worden bij terugname op een verantwoorde manier gerecycled. Materialen zoals kunststof en metaal worden opnieuw gebruikt. Ook de accu’s uit de machines worden verantwoord verwerkt door WEEElabex gecertificeerde verwerkingsbedrijven.

De grootste impact van bovenstaande maatregel op de maatschappij is het feit dat alle bovengenoemde voorbeelden van initiatieven zorgen voor een minder grote (negatieve) impact op het klimaat.

Door tijdens onze inkoop te letten op o.a. verpakkingsmateriaal van middelen zorgen we ervoor dat er niet onnodig plastic wordt verspild.
Bij onze materialen en machines vinden wij het o.a. belangrijk dat de levensduur van bijvoorbeeld stofzuigers of schrobzuigmachines zo lang mogelijk wordt verlengd, mits deze veilig te gebruiken zijn door onze collega's. Dit heeft uiteindelijk effect op de uitgaven van materialen en machines.

Ontwikkelen instructiemateriaal

EW is een organisatie waarbij de mens centraal staat. Onze collega's vormen de basis voor de dienstverlening. Om onze collega's meer te leren over het schoonmaakvak zetten we instructiemateriaal in. EW is van mening dat dit materiaal afgestemd moet zijn op de doelgroep. Daarom maken we zo min mogelijk gebruik van tekst, gebruiken we pictogrammen en ontwikkelen we continu instructievideo's, zowel in Nederlands als Engels. Deze instructievideo's zijn samengevoegd in onze online trainingsomgeving: Mijn Trainingen.

Wij bieden o.a. laagopgeleiden en immigranten werkgelegenheid, waarbij wij passend instructiemateriaal ontwikkelen.

Zo zorgen we ervoor dat iedereen bij ons kan werken, zonder dat we op de kwaliteit van de dienstverlening inleveren.

SURE producten van Diversey voor periodieke reiniging

Voor de periodieke reiniging zetten we de producten van de Sure-lijn van Diversey in: een biobased schoonmaaklijn geproduceerd uit suikers zoals suikerbieten, stro of mais en plantaardige olie zoals raapzaadolie en/of kokosolie.

De biobased middelen worden gemaakt van agrarische bijproducten die in de voedselindustrie niet meer worden gebruikt. Omdat de biobased schoonmaakmiddelen geen kleurstoffen, parfums of chloor bevatten, zijn de producten 100% veilig in gebruik.

Door de inzet van biobased schoonmaakmiddelen op locatie zorgen we ervoor dat het milieu veel minder wordt vervuild dan met de traditionele schoonmaakmiddelen.

Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze collega's op locatie veilig kunnen werken. De producten van SURE zijn veilig te gebruiken, dit komt onder andere doordat deze geen chloor, parfums of kleurstoffen bevatten.

Samenwerking Dobbi & PostNL

Als eerste facilitair dienstverlener hebben wij een partnerschap met Dobbi & PostNL om samen textiel in te zamelen en te recyclen. Je kunt denken aan microvezeldoeken, theedoeken, werkkleding en textiel van onze opdrachtgever. Ook textiel van thuis mag worden ingezameld . Met elke kilo textiel die wij inzamelen en recyclen, redden we een kilo die normaal ‘for no-reason’ verbrand of gedumpt wordt.

De rolcontainer wordt geleverd op locatie door PostNL. In de rolcontainer wordt een zak - gemaakt van een oude Ikea bankhoes - gehangen. Is de container vol? Dan geeft de leidinggevende een seintje aan PostNL door middel van het scannen van een qr-code. De bezorger van PostNL gaat naar de locatie en brengt uiteindelijk het textiel bij Paswerk. Een plek waar het textiel wordt gesorteerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op dit moment wordt er ingzameld bij Hotel Okura, voco™ The Hague, het Concertgebouw, Rijksuniversiteit Groningen het Scheepvaartmuseum en Amare.

Een van de redenen waarom EW dit gestart is, is het schrijnend voorbeeld van de enorme afgedankte kledinghoop in de woestijn van Chili. Hier moeten we tegen opstaan om de wereld een stukje duurzamer te maken. Daarnaast creëren we werkgelegenheid voor mensen met de afstand tot de arbeidsmarkt.

Samen met twee veelbelovende organisaties op het gebied van duurzaamheid bieden wij als organisatie een extra service aan onze opdrachtgevers aan én hebben wij een oplossing gevonden voor onze eigen afvalstroom van textiel.

Samenwerking met Nexio

In samenwerking met Nexio zijn wij begin 2022 gestart met het in kaart brengen van onze uitstoot. Dit doen wij in verschillende stappen. Zo hebben wij allereerst data verzameld voor scope 1 & 2. Dit gaat over ons energie- en gasverbruik op het hoofdkantoor, maar ook de leaseauto's worden hierin meegenomen. Vervolgens is er een screening van scope 3 uitgevoerd om de hotspots te bepalen. Voor onze organisatie en onze opdrachtgevers veel interessanter, maar daarentegen ook veel complexer. Op basis van een spendanalyse worden de belangrijkste materialiteiten bepaald om vervolgens concrete data aan te leveren voor het berekenen van de uitstoot. Op basis van de eerste resultaten hebben wij ervoor gekozen om het onderzoek te verlengen. We hebben als organisatie de Co2 uitstoot per m2 voor de top 5 gebruikte middelen & materialen in kaart gebracht.

Door het analyseren van data kunnen de hotspots bepaald worden, zo weet EW aan welke knoppen er gedraaid moet gaan worden als het gaat om de uiteindelijke impact op het klimaat

Door deze samenwerking krijgt EW inzicht in kaart uitstoot (nulmeting), daarnaast heeft deze maatregel effect op het imago van de organisatie, dit kan komen doordat EW aantoonbaar haar toegevoegde waarde kan delen met belanghebbenden en kan laten zien dat oog heeft voor haar eigen impact. Daarnaast kan EW onderscheidend vermogen creëren waardoor een stijging van het aantal gunningen mogelijk is.

Service Awards

Binnen EW vinden we het belangrijk medewerkers en teams positief te stimuleren en goede prestaties te waarderen. Een van de middelen die daartoe wordt ingezet is de EW Service Award. Dit is een jaarlijkse onderscheiding waarbij EW op zoek gaat naar de best presterende teams binnen haar organisatie, respectievelijk in de categorieën ‘Hotels’ en ‘Kantoren & Vastgoed - Leisure - Travel - Onderwijs - Zorg’. Bij het bepalen van de nominaties en de uiteindelijke winnaars worden locaties onder andere beoordeeld op de scores van kwaliteitsmetingen en de tevredenheid van de opdrachtgever. Daarnaast neemt EW deel aan branche brede awards, waaronder de Golden Service Award (GSA). Deze awards geven op landelijk niveau positieve aandacht aan het schoonmaakvak en de medewerkers die in deze branche werkzaam zijn.

De EW Service Award en de Golden Service Award hebben een helder doel: een stevige bijdrage leveren aan de kwaliteit en trots binnen de schoonmaaksector. Door deze initiatieven te blijven ondersteunen, werken we aan het bevorderen van de zichtbaarheid en uitstraling van de branche.

De jaarlijkse EW Service Award draagt bij aan een kritische blik op eigen dienstverlening en betrokkenheid bij en waardering voor de medewerkers van EW. De winnaars van 2022 (uitgereikt in juli 2023) waren NS Utrecht (categorie Kantoren & Vastgoed, Leisure, Travel, Onderwijs en Zorg) en Park Plaza Art (categorie Hotels).

De GSA geeft op landelijk niveau positieve aandacht en erkenning voor het schoonmaakvak. Het is dan extra leuk als de finalisten werkzaam zijn bij EW. In 2022 heeft EW de titel binnengesleept voor 'Beste schoonmaakteam' én 'Beste leidinggevende'. Een prestatie waar we er trots op zijn!

Taalakkoord

EW wil graag de afstand tot de arbeidsmarkt voor kwetsbare groepen uit de samenleving verkleinen en ondertekende samen met minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het Taalakkoord. In Nederland kunnen maar liefst anderhalf miljoen mensen in de leeftijd van 16-65 jaar niet goed in het Nederlands lezen, schrijven en communiceren. De gevolgen van een taalachterstand, op de werkvloer en daarbuiten, zijn groot.

EW wil graag al haar medewerkers in staat stellen zijn of haar talenten te benutten. Het stimuleren van taalontwikkeling is daar een van de activiteiten voor. Op dit moment vinden de intakes plaats voor de taaltrajecten die eind 2023 zullen starten. In totaal zijn er al 47 collega's opgegeven. Door het aanbieden en verzorgen van zo'n traject helpen wij onze collega's verder in de Nederlandse Maatschappij. Denk bijvoorbeeld op de basisschool van kinderen of in de winkel.

Ook hebben zij o.a. een stap gemaakt richting een volgende functie, kunnen zonder spelfouten een e-mail naar de opdrachtgever schrijven, maar kunnen ook gasten, bezoekers of gebruikers nog beter te woord staan, wat positief bijdraagt aan de beleving van onze dienstverlening en het plezier van de medewerker.

Trees for All

Op 22 april 2022 plantten wij tijdens ‘Earth Day’ als blijk van waardering voor al onze opdrachtgevers een boom. Een symbolisch gebaar om ze te bedanken. Want zonder hen zouden wij deze nieuwe stap niet kunnen zetten. We willen groeien, voor elkaar en met elkaar.

Dit deden we in samenwerking met Trees for All. Zij planten bossen in Nederland en in het buitenland voor een beter klimaat, meer biodiversiteit en gezonde leefomstandigheden.

Met het planten van bomen dragen we bij aan een betere wereld. Het is goed voor het klimaat, de biodiversiteit en de gezondheid van alle mensen op de wereld.

Door dit initiatief laten we, op een symbolische manier, onze bijdrage zien. Het laat zien dat wij als bedrijf niet alleen willen groeien, maar ook dat wij ons uiterste best door voor een fijnere wereld.

Uitplaatsing 2e spoor

Wanneer een medewerker (langdurig) arbeidsongeschikt is, dan zal er een arbeidsdeskundige ingeschakeld worden om te beoordelen wat de mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. De arbeidsdeskundige onderzoekt de mogelijkheden binnen het 1e en 2e Spoor en brengt hier een advies over uit.

In 2023 zijn er tot nu toe 2 (2e spoor)kandidaten in ander werk geplaatst van de 29 dossiers die door onze eigen werkcoaches in behandeling zijn genomen en afgerond. Op dit moment lopen er nog 43 trajecten zonder uitslag. Het aantal afgehandelde dossiers is 29% lager ten opzichte van vorig jaar. De reden hiervoor is, omdat complexe dossiers zijn uitbesteed aan een derde partij met meer specialistische kennis. Begin 2024 volgt een jaarverslag met daarin de exacte aantallen.

Het digitale leerplatform ondersteunt medewerkers en de jobcoach in de zoektocht naar een nieuwe baan. In 2023 hebben er tot nu toe 72 collega's gebruik van gemaakt. De activiteiten van de medewerker kunnen makkelijker gevolgd worden en de medewerker heeft alles op een plek bij de hand. Er zijn in het afgelopen jaar 2 nieuwe modules toegevoegd: WIA berekening en toelichting over werkleerbedrijven.

Door vol in te zetten op het 2e spoor streven wij ernaar alle collega's die niet meer kunnen werken door arbeidsongeschiktheid te begeleiden naar een meer passende baan, waardoor de zekerheid op het gebied van inkomen en het sociale vlak blijft bestaan.

EW staat voor goed werkgeverschap. We vinden het belangrijk dat iedere medewerker die bij ons werkt plezier heeft. Ook vinden wij dat het onze verantwoordelijkheid is om medewerkers die niet meer het werk kunnen uitvoeren, te begeleiden naar een andere, geschikte baan.

Verduurzamen wagenpark

Om als organisatie verder te verduurzamen is in 2022 het besluit genomen om over te gaan op elektrische voertuigen. Collega’s die hiermee te maken hebben worden hiervoor rechtstreeks door het wagenparkbeheer benaderd. In 2023 zijn er in de 2 parkeergarages extra laadpalen geïnstalleerd waardoor het laden nu ook wordt gefaciliteerd door EW.

Deze stap richting een duurzaam wagenpark heeft een grote impact op het klimaat. Zo zullen de leaseauto's van EW in de toekomst geen brandstof meer nodig hebben en wordt er nauwelijks nog iets uitgestoten.

Voor de organisatie betekent dit een wijziging in het beleid. Collega's moeten geïnformeerd worden en randvoorwaarden (zoals laadpalen) moeten in gereedheid worden gebracht. De wijziging in het wagenparkbeleid zorgt ervoor dat deze weer in lijn is met het strategisch plan van EW.

Werkdrukmetingen

Eén van de tools waarmee wij het welzijn van onze medewerkers willen bevorderen, opgenomen in ons Arbobeleid, is de werkdrukmeter. EW zet de werkdrukmeter in conform cao afspraken en aanvullend daar waar inzet van de werkdrukmeter noodzakelijk wordt geacht. Doel van de werkdrukmeter is het verkrijgen van inzicht in de werkdruk en werkbeleving van onze medewerkers en de mogelijk oorzaken en gevolgen hiervan, om vervolgens maatregelen voor eventueel aanwezige knelpunten te bepalen en in te zetten. Doel is eveneens het voldoen aan de cao eis omtrent werkdrukmeting. Met ondersteuning vanuit de afdeling Kwaliteit vullen medewerkers de door de RAS ontwikkelde werkdrukmeter digitaal in.

Met de inzet van de vragenlijst van de RAS proberen wij inzicht te krijgen in de factoren die het meest van invloed zijn op de ervaren werkdruk. Na het invullen van de vragenlijst worden de resultaten geanalyseerd door de afdeling Kwaliteit waarna er een gesprek wordt ingepland met de betreffende rayonmanager. Knelpunten worden gezamenlijk besproken en actiepunten bepaald. De rayonmanager is verantwoordelijk voor een terugkoppeling naar de locatie. Het doel van de presentatie die wordt gemaakt is om de dialoog aan te gaan en in gesprek te gaan over werkdruk. We stimuleren onze collega's om samen tot een oplossing te komen.

De werkdrukmetingen geven ons inzicht in de aandachtspunten op het gebied van werkdruk en maken het effect zichtbaar van maatregelen die wij inzetten op werkdrukgerelateerde thema’s. Vervolgens kunnen wij met onze medewerkers op zoek naar oplossingen. Uit analyse van de uitgevoerde werkdrukmetingen blijkt dat positief gescoord wordt op thema’s waar wij als organisatie veel invloed hebben, zoals emotionele belasting, opleiding en instructies. Aandachtspunten zijn veelal inherent aan de werkzaamheden in de schoonmaakbranche, zoals fysieke belasting, invloed op werktijden en vermoeidheid. Continue aandacht voor deze thema’s is daarom noodzakelijk. In 2023 zijn er 6 werkdrukmetingen uitgevoerd (in 2022 5, in 2021 2). In het overzicht uitgevoerde werkdrukmetingen staan de totaalscores.

Verbeterplannen

Levensfasebeleid

Om ervoor te zorgen dat we zowel tijdens ons werk als ons pensioen gelukkig zijn in werk en leven, is het belangrijk om goed na te denken over onze gezondheid. Iedere generatie vraagt om specifieke aandacht. EW Facility Services wil haar medewerkers hierin ondersteunen middels een levensfasebeleid, waarbij voor iedere doelgroep specifieke hulpmiddelen en interventies worden aangeboden, gebaseerd op de 3 pijlers: 1) Vitaliteit & gezondheid, 2) Ontwikkeling & opleiding en 3) Loopbaan & mobiliteit.

Dit beleid is aanvullend op het arbobeleid en richt zich op vergroting van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Er wordt rekening gehouden met (her)bezetting, mogelijke aanpassing van productie en overige aspecten van (ervaren) werkdruk.

Het beleid is in 2020-2021 opgesteld. Door omstandigheden, waaronder Covid-19 en enkele wijzigingen in functies is er nog geen invulling gegeven aan het beleid + implementatie. Wij streven ernaar om in 2024 de draad weer op te pakken.

Tijdsbestek
Dec 1, 2021
Status
Lopend

Ontwikkeling Learning Management System

Als lerende organisatie investeert EW in persoonlijkheid en competenties van haar medewerkers. Op dit moment zijn wij druk bezig met de ontwikkeling van het Learning Management System (LMS). Via het LMS willen we op uniforme wijze continue kunnen voorzien in de ontwikkelingsbehoeften van onze collega's, maar ook zeker onze organisatie. In het platform worden diverse interactieve instructievideo's geplaatst, opgedeeld in thema's. Enkele thema's zijn: Schoonmaken hotel, Duurzaamheid, Gedragscodes en Kwaliteitsmetingen.

Met het LMS zijn we in staat om door middel van toetsing
deze ontwikkeling aantoonbaar te maken en deze ontwikkeling te continueren. Na de testfase uitgevoerd te hebben op locatie zijn we nu bezig met de laatste voorbereidingen. We verwachten in oktober 2022 'live' te gaan.

Tijdsbestek
n/a
Status
Lopend

Verduurzaming hoofdkantoor EW

EW wil graag haar kantoorpand aan de Sweerts de Landasstraat verduurzamen. De werkplekbehoeften zijn in kaart gebracht en de eerste tekeningen zijn gemaakt. Vanuit de EED-audit zijn er energiebesparende maatregelen naar voren gekomen die we graag doorgevoerd zouden willen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van de armaturen, het wijzigingen van de verwarmingsknoppen en het plaatsen van zonnepanelen. Daarnaast laten wij ons graag adviseren door ons installatiebedrijf en de gebouwbeheerder.

Tijdsbestek
Mar 31, 2023
Status
Lopend

Werkkleding EW

Het huidige kledingpakket van EW is sinds 2012 in gebruik. In die 10 jaar zijn de wensen ten aanzien van pasvorm, materiaalgebruik en uitstraling van de kleding logischerwijs gewijzigd. Ook heeft de markt rondom kleding zich de laatste jaren snel ontwikkeld en zijn er mogelijkheden op onder andere het gebied van duurzaamheid bijgekomen. Om opnieuw aansluiting te vinden bij de strategische koers van EW is besloten om ons te oriënteren op een compleet nieuwe kledinglijn voor zowel de uitvoerende medewerkers als de leidinggevenden van EW.

EW vindt het belangrijk dat de leverancier transparant is over de kleding die wordt ingekocht en gedragen. Waar wordt de kleding gemaakt? Door wie is de kleding gemaakt? Wat zijn de arbeidsvoorwaarden (o.a. leefbaar loon) voor fabrieksarbeiders? Dat zijn allerlei vragen die tijdens onze zoektocht naar geschikte werkkleding worden gesteld.

Tijdsbestek
Dec 31, 2024
Status
Lopend

Certificaten en prijzen

Certificaten

TIM-meting certificaat

Ecovadis (Bronze)

EcoVadis beoogt de verbetering van de praktijk van bedrijven op milieu- en sociaal gebied door de invloed te gebruiken op de globale productieketens. EcoVadis exploiteert het 1ste samenwerkingsplatform waarmee bedrijven de prestaties op het gebied van duurzaamheid kunnen evalueren van hun leveranciers. EW Facility Services vult jaarlijks een assessment in, welke Ecovadis beoordeelt. Hier komt een beoordeling uit welke inzichtelijk is via een webpagina, waarvoor EW Facility Services haar opdrachtgevers toegang geeft.

Geldig tot
Dec 30, 2023 Expired

ISO 14001

Scope betreft schoonmaak en kantooractiviteiten van het hoofdkantoor en districtskantoren van EW Facility Services, alsmede de ondersteunende diensten op het gebied Mobiliteit en Faciliteiten.

Geldig tot
Oct 8, 2024

ISO 9001

Scope betreft schoonmaak- en aanverwante multi service facilitaire dienstverlening in hotels, kantoren, onderwijsinstellingen, musea, attractieparken, culturele instellingen, evenementencentra, recreatieparken, fabrieken en instellingen waar verzorging en verpleging worden toegepast.

Geldig tot
Oct 8, 2024

NEN 4400-1

Aan EW Cleaning Operations B.V. De NEN 4400-1 is een onderdeel van het OSB Keurmerk. Het betreft een nationale norm, welke eisen stelt aan in Nederland gevestigde (onder)aannemers en uitleners van werk. Het heeft betrekking op de afdracht van belastingen en sociale premies en het gerechtigd zijn tot het verrichten van werkzaamheden in Nederland.

Geldig tot
Oct 12, 2023 Expired

PSO (Prestatieladder Socialer Ondernemen)

EW Cleaning Operations: Prestatieladder Socialer Ondernemen, Trede 3

Geldig tot
May 1, 2025

TIM Meting (4 Sterren)

Beoordeling op het gebied van MVO conform Protocol_TIM_v_1.3_220901 van Stichting MVO-Register.

Geldig tot
Sep 19, 2023 Expired

Externe beoordelingen

Verificatieverklaring

Erkend leerbedrijf

EW Facility Services B.V. is voor verschillende functies geregistreerd als erkend leerbedrijf.

Keurmerk Schoon

EW staat ingeschreven in het overzicht bedrijven met het
Keurmerk Schoon. Het keurmerk staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Bedrijven worden frequent door een onafhankelijke instelling getoetst op de keurmerkeisen.

Zelfverklaring Code Verantwoordelijk Marktgedrag

In de zelfverklaring Code Verantwoordelijk marktgedrag legt de ondertekenaar verantwoording af. De code wil o.a. de doorgeschoten marktwerking tegengaan en dat ondertekenaars deze principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen toepassen in de dagelijkse praktijk. Hiermee wordt professionaliteit, vakmanschap, kwaliteit en omgangsvormen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche bevorderd.

Prijzen

Golden Service Awards 2022

in 2022 had EW niet alleen de beste leidinggevende in de schoonmaak (Maureen Hermens), maar ook het beste schoonmaakteam van Nederland (Amare) - https://www.goldenserviceawards.nl/winnaars-2022

Ontvangen op
Jul 26, 2021