Interested to see more ESG reports, click here for a free login to the ESG Register.

Rexel Nederland B.V.

Formal name
Rexel Nederland B.V.
CoC Number
24267850
Sector
G46 - Wholesale trade, except of motor vehicles and motorcycles
Verification
Moderate assurance
Publication date
Jan 29, 2024

Organisatie

Over Rexel Nederland B.V.

Rexel is wereldwijd een belangrijke partner in de distributie van elektrotechnische materialen voor professionals. Rexel Nederland B.V. ondersteunt haar klanten in het efficiënter zakendoen door een breed scala van duurzame en innovatieve producten en diensten aan te bieden op het gebied van elektrotechniek, procesoptimalisatie en energiemanagement.

Visie

Het is onze visie om als innovatieve distributeur van duurzame elektrotechnische materialen de verbindende factor in de wereld van energie te zijn.

Missie

Rexel Nederland is dé betrokken partner voor alle professionals op het gebied van elektrotechniek. We werken samen aan 100% duurzaam door het leveren van innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de energietransitie. Rexel ziet erop toe dat zowel haar product- als serviceaanbod naadloos aansluit op de toekomst.

Kernwaarden

- De beste klantbeleving
- Onze krachten bundelen om successen te boeken
- Innovatie promoten
- Medewerkers betrekken om hun talenten te ontwikkelen
- Onderling vertrouwen stimuleren
- Jezelf ontwikkelen om verschil te maken

MVO-verklaring

Visie op MVO

Rexel Nederland BV geeft inhoud aan MVO vanuit de volgende pijlers:
- 'Duurzaam' door de energietransitie te verankeren in onze producten en diensten.
- Vitale medewerkers: Wij promoten een gezonde leefstijl op gebied van vitaliteit, geestelijke gezondheid en werk/ prive balans. Waar nodig ondersteunen wij medewerkers met coaching, trainingen of opleidingen ter verbetering van vakkennis of van persoonlijke kwaliteiten.
- Milieubewuste bedrijfsvoering: Wij scheiden ons afval en recyclen waar mogelijk. De huisvesting is gericht op energiezuinige bedrijfspanden. En in onze vervoersbewegingen minimaliseren wij de CO2 uitstoot door transport te optimaliseren en lease van elektrische auto's te promoten.
- Maatschappelijke betrokkenheid: Wij stellen bijv. oude IT apparatuur beschikbaar voor hergebruik door een organisatie, die daarmee mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt helpt naar werk.

De 'ethische handleiding' van Rexel biedt handvatten voor het consequent uitdragen van de normen van respect, loyaliteit, integriteit en transparantie. Het onderhouden van hoge ethische normen beïnvloedt de reputatie van Rexel als een verantwoordelijk bedrijf op een positieve manier en draagt op die manier bij aan het succes van de onderneming.

Daarnaast bevat de handleiding de klokkenluidersregeling om te zorgen dat iedere werknemer of stakeholder werkzaam binnen Rexel in staat is een ernstig en onacceptabel ethische handeling te melden en op deze manier kan bijdragen aan de normen van de groep.

In het geval dat er in ernstige mate inbreuk wordt gedaan op onze ethische standaarden, dan nemen wij disciplinaire maatregelen overeenkomstig ons sanctiebeleid.

Bedrijfsdetails

Scope voor dit rapport
Handelsactiviteiten in elektrotechnische materialen en aanverwante dienstverlening voor elektrotechnische installateurs en industriële klanten door Rexel Nederland B.V. (Kamer van Koophandel 24267850) gevestigd in Nederland. Corporate, Rexel S.A. (Frankrijk), en activiteiten van al haar andere (buitenlandse) werkmaatschappijen zijn niet in scope.
Aantal FTE in scope
407
Eigendomsstructuur
Rexel Nederland B.V is een 100% dochteronderneming van Rexel S.A. (France) waarvan de aandelen genoteerd staan aan de aandelenbeurs van Parijs.

Contactpersoon voor bedrijf

 
Kees Smeele
 
kees.smeele@rexel.nl
 
0631698100
Bedrijfswebsite
www.rexel.nl
MVO website
https://over.rexel.nl/mvo

Bezoekadres

 
Bleiswijkseweg 35
 
2712 PB Zoetermeer
 
Zuid Holland
 
Netherlands

MVO programma

Management aanpak

Core Subject Milieu

Reductie energie gebruik en groene energie

Ambitie

Wij willen bij de verbouwing en (her)inrichting van panden alle mogelijke energiebesparende maatregelen nemen, die binnen de invloedssfeer van Rexel Nederland liggen. Enerzijds doen wij dit vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Anderzijds om onze vestigingen showrooms te laten zijn voor onze klanten, omdat wij hen bewust willen maken van de mogelijkheden van de duurzame producten uit ons assortiment. In onze bedrijfsvoering sturen wij op energiereductie en gebruik van schone energie. Dit door kritisch te zijn op gebruik van papier en verpakkingsmaterialen en met een duidelijke CO2 reductie doelstelling. Als onderdeel van de Rexel groep conformeert Rexel Nederland B.V. zich aan de groepsdoelstelling tot CO2 reductie (scope 1 en 2) met 40% in 2025 en 60% in 2030. De uitstoot in 2016 (909 tCO2) is het ijkpunt. In onze leaseregeling stellen wij alleen elektrische auto's beschikbaar voor het personenvervoer.

Doelen

Reduceren CO2 uitstoot

Rexel Nederland heeft als doelstelling om de CO2 uitstoot in 2025 met 25% te reduceren ten opzichte van 2016. In 2030 willen wij CO2 neutraal zijn.

Tijdsbestek
Lange termijn
Status
Lopend

Review ambities

We zijn tevreden over de genomen maatregelen. Ondanks toename in omzet en volumes zien we een positieve trend in reductie van CO2 uitstoot in het algemeen en van papier, afval (in relatie tot omzet), en brandstof in het bijzonder. Het laatste komt mede door het substantieel deel van elektrische auto's in onze leasevloot.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Circulaire economie

Ambitie

Wij willen ‘circulair’ integreren in ons business-model door bruikbare elektrotechnische materialen uit de demontage van gebouwen (urban mining) terug in de keten brengen, in plaats van dit als afval te beschouwen. Rexel Nederland B.V. heeft de ambitie om als ketenregisseur te werken binnen dit circulaire model.

Review ambities

Een volledige omslag naar circulair ondernemen is voor Rexel nog niet mogelijk. Wij bieden circulaire producten aan in ons assortiment, helaas is de adoptiegraad voor 'circulair' nog relatief laag bij onze klanten.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Core Subject Arbeidspraktijk

Gezondheid en veiligheid op het werk

Ambitie

Rexel Nederland wil haar medewerkers een werkplek aanbieden, waarin zij kunnen werken zonder risico’s voor geestelijke en lichamelijke gezondheid. Het stimuleren van onderling vertrouwen is daarom een van de zes kernwaarden binnen Rexel. Het is de ambitie van Rexel om alles te doen wat in onze invloedsfeer ligt om uitval van medewerkers te voorkomen.

Doelen

Veilig werken in ons disitributie centrum.

Ons distributie centrum is het operationele hart van onze organisatie, waar intensief wordt gewerkt. Ons doel is om de distributie medewerkers veilig en verantwoord hun werk te laten doen, om bedrijfsongevallen te voorkomen.

Ziekteverzuim percentage

Rexel Nederland heeft als doelstelling om de uitval van medewerkers te beperken tot de gestelde verzuimpercentages. Voor 2023 is dit gesteld op max. 4,5%. Ter vergelijking was het verzuimpercentage in 2022 4,4 % en in 2021 3,9%.

Review ambities

Het ziekteverzuim is een belangrijke KPI voor het welzijn van medewerkers. De maatregelen bleken effectief. Het ziekteverzuim kwam in 2022 helaas boven de norm uit. Dit kwam door en combinatie van ziekte, relatief hoge gemiddelde leeftijd en werkdruk. Dit punt heeft de volle aandacht van het management. Daarnaast blijft het aantal bedrijfsongevallen onveranderd beperkt en van lichte aard. De tevredenheid van werknemers over Rexel blijft onveranderd hoog, zoals uit de Medewerkers tevredenheids onderzoeken blijkt: 92% van de medewerkers vindt Rexel een prettig bedrijf om voor te werken.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid personeel

Ambitie

Rexel Nederland hecht veel waarde aan de persoonlijke ontwikkeling van haar medewerkers. We vinden het als organisatie belangrijk dat de medewerker zelf vorm geeft aan de manier van ontwikkelen. Het is onze ambitie om medewerkers te motiveren en te stimuleren om opleidingsfaciliteiten en opleidingsbudget te benutten. We vinden het als organisatie ook belangrijk dat de medewerker met zijn leidinggevende jaarlijks ontwikkeldoelen vaststelt en door zijn leidinggevende gecoacht wordt bij de realisatie van die doelen.

Doelen

Naleving van onze ethische normen

Rexel Nederland heeft als doelstelling dat al haar medewerkers onze ethische normen kennen en toepassen. Hiervoor zijn een aantal trainingen ontwikkeld die elke medewerker moet volgen. Deze trainingen zijn zowel praktijkgericht (omkoping, corruptie) als algemeen juridisch (privacy, AVG, bescherming persoonsgegevens).

Coachen, begeleiden en beoordelen van medewerkers

Rexel Nederland heeft een standaard methodiek om haar medewerkers te coachen, te begeleiden en te beoordelen. Ons doel is om met elke medewerker de stappen die daarvoor zijn gedefinieerd, te doorlopen.

Tijdsbestek
Korte termijn

Review ambities

We zijn tevreden met de genomen maatregelen. Opleidingsfaciliteiten worden goed benut en medewerkerstevredenheid metingen laten goede uitkomsten zien. Het formaliseren van thuiswerken d.m.v. het 'Thuiswerkbeleid' is goed ontvangen door medewerkers en draagt bij aan een goede werk-privé balans.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Core Subject Mensenrechten

Werk voor kwetsbare groepen (social return)

Ambitie

Rexel wil stagiairs en mensen kansen bieden om werkervaring op te doen in onze organisatie. Het beleid van Rexel is er daarom op gericht om, organisatiebreed, kwalitatief goede stageplaatsen beschikbaar stellen voor stagiaires van verschillende opleidingen. Daarnaast stelt Rexel oude IT apparatuur beschikbaar aan stichting ECOWARE, ter ondersteuning van de ambitie van deze stichting om mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt werkervaring op te laten doen.

Review ambities

Zoals bij de maatregelen 'Stagiairs' en 'Hergebruik computer apparatuur' is aangegeven, hebben wij afgelopen jaren naar onze tevredenheid stagiaires kansen geboden om werkervaring op te doen. Tevens konden wij afgelopen jaren een flink aantal IT apparaten doneren aan stichting ECOWARE.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Core Subject Eerlijk zakendoen

Maatschappelijk verantwoord inkopen

Ambitie

Rexel deelt met haar partners een verantwoordelijkheid voor de duurzame ontwikkeling van de energiesector. Wij verwachten van onze leveranciers, dat zij zich verbinden aan de principes van het Handvest Duurzame Leveranciers. Dit vermeldt de betrokkenheid die wij van hen verwachten ten aanzien van ethiek, respect voor mensenrechten, bescherming van de rechten van haar medewerkers, respect voor het milieu en naleving van alle toepasselijke wet- en regelgeving.

Doelen

Handvest Duurzame leveranciers

Met ingang van 2022 wil Rexel dat haar strategische leveranciers zich schriftelijk hebben geconformeerd aan de inhoud van ons Handvest Duurzame leveranciers.

Review ambities

We zijn tevreden met de huidige resultaten over de genomen maatregelen. Medio 2023 is 85% van onze inkoopwaarde afkomstig van leveranciers die zich geconformeerd hebben aan ons Handvest Duurzame Leveranciers.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Bevorderen van maatschappelijke verantwoordelijkheid voor klanten

Ambitie

Het is onze ambitie om in alles wat Rexel Nederland B.V. doet , de energietransitie mee te nemen en uit te dragen naar onze klanten. Dit doen wij vanuit onze core business uiteraard met een assortiment aan duurzame artikelen en diensten die bijdragen aan reductie van energiegebruik en inzet van duurzame energie. Dit alles onder de noemer 'Samen werken aan 100% duurzaam'. Wij willen onze klanten maximaal ondersteunen in hun keuze voor duurzame artikelen. Daarom presenteren wij deze artikelen met een 'Duurzame keuze' logo op onze webshop. Rexel onderhoudt relaties met de juiste brancheorganisaties en kennisinstituten om kennis uit te wisselen. Wij zorgen dat de kennis van onze producten en diensten beschikbaar is voor onze klanten en dat daarmee het kennisniveau van onze klanten wordt aangevuld. Zo treden wij op als verbindende factor tussen klant en leverancier.

Review ambities

We zijn tevreden over de resultaten van de genomen maatregelen. Dit blijkt o.a. uit de omzetgroei in onze productgroep 'Duurzaam' tot 27 % van de totale omzet (2021: 19%) Plus de uitbreiding in 2022 van ons service aanbod met de 'Laadnet' propositie, waarmee wij onze klanten meer en betere mogelijkheden bieden om hun rol te pakken in de elektrificatie van het vervoer.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Beleid

Code of conduct Suppliers

Het 'Handvest Duurzame Leveranciers' vermeldt de principes van Rexel t.a.v. duurzaam inkopen. Rexel vraagt haar kernleveranciers om zicht te conformeren aan de uitgangspunten die in het handvest zijn geformuleerd t.a.v. ethiek, respect voor mensenrechten, bescherming van de rechten van de medewerkers, respect voor het milieu en naleving van alle toepasselijke wet- en regelgeving.

Energietransitie

Rexel heeft beleid ontwikkeld om maximaal bij te dragen aan de uitdaging om de energietransitie te realiseren. Rexel Nederland vat dit samen onder de noemer '100% elektrisch'

Dit uit zich in ons assortimentsbeleid, dat is gericht op producten en diensten met betrekking tot zonne energie (PV), Elektrificatie van vervoer (EV) en het uitfaseren van gas.

Maar het komt ook in ons personeelsbeleid terug. Vanaf 2023 voorziet onze lease auto regeling alleen in volledig elektrisch aangedreven auto's.

Environmental Charter

Binnen de Rexel Groep zijn we ervan overtuigd dat streven naar milieuvriendelijke prestaties efficiënte werkprocessen oplevert, ten bate van het milieu, onze klanten en ons bedrijf. Om dit standpunt te delen met onze stakeholders hebben wij een 'Environmental charter' opgesteld, waarin wij aangeven dat wij onze verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu integreren in de manier waarop we zaken doen.

MVO beleid

Rexel Nederland onderschrijft het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit komt tot uiting in on MVO beleid. Het beleidsdocument geeft inzicht in de peilers waarop het MVO beleid rust:
- Duurzaam als onderdeel van onze producten en diensten;
- Vitale medewerkers;
- Bedrijfsvoering met oog op het milieu;
- Maatschappelijke betrokkenheid.

Rookbeleid

Rexel Nederland B.V. voert, overeenkomstig de Tabakswet, het beleid dat medewerkers hun werkzaamheden moeten kunnen verrichten zonder hinder of overlast van collega's die roken. Binnen alle locaties van Rexel Nederland B.V. geldt een rookverbod, met uitzondering van die locaties waar een aparte, goed geventileerde rookruimte is gecreëerd. Indien er geen rookruimte aanwezig is, dan mag er alleen buiten gerookt worden.

Stagebeleid

Het stagebeleid van Rexel Nederland is erop gericht om stagiairs de kans te bieden om werkervaring op te doen in onze organisatie. Dit leidt tot voordelen voor de organisatie, de stagiair en de stagebegeleider. We leren van elkaar. Zo doet de stagiair werkervaring op die nodig zijn voor zijn opleiding en persoonlijke ontwikkeling.
De stagebegeleider kan zijn kennis, vaardigheden en talenten delen en zich ontwikkelen op het begeleiden en coachen van medewerkers.
Als organisatie kunnen we van de stagiair leren, doordat de stagiair de meest actuele kennis en inzichten meeneemt, evenals een frisse blik en energie, die we kunnen benutten in de voortdurende opgave om Rexel Nederland mooier te maken.

Studie beleid

Rexel Nederland B.V. voert een studie beleid om de professionele ontwikkeling van medewerkers te bevorderen en stelt daar budget voor beschikbaar.
Jaarlijks vindt een inventarisatie plaats naar de opleidingsbehoeften binnen de afdelingen. Indien de aanvragen het beschikbare budget overschrijden, wordt een opleidingsbudget naar rato toegewezen.
Rexel Nederland B.V. verstrekt –binnen budget- een tegemoetkoming in de kosten voor studies/opleidingen. Voorwaarde is wel dat een studie of opleiding aantoonbaar verband houdt met de professionele ontwikkeling van een medewerker ten behoeve van zijn huidige dan wel toekomstige functie.

Thuiswerk beleid, Flexibel werken bij Rexel

In de Corona periode is, gegeven de situatie, door een groot deel van de medewerkers thuis gewerkt. Dit bleek voordelen te hebben op het gebied van een betere werk/privé balans, meer efficiëntie en productiviteit, aantrekkelijkheid van Rexel als werkgever in de markt en het terugbrengen van CO2 uitstoot. Daarom heeft Rexel Nederland het 'thuiswerkbeleid' ingevoerd, waarmee het medewerkers mogelijk wordt gemaakt om maximaal 2 dagen per week vanuit huis te werken.

Veilig werken

Rexel Nederland B.V. heeft werkvoorschriften opgesteld, waarmee risico's tijdens de uitvoer van werkzaamheden zoveel als mogelijk worden beperkt. Naast de voorschriften is er ook beleid om medewerkers van goede werkkleding en hulpmiddelen te voorzien, ter beperking van gezondheid en/ of ongevallen risico's (denk bijv. aan veiligheidsschoenen en beeldschermbrillen)

Maatregelen

Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers

Rexel coacht, stimuleert en beoordeelt de ontwikkelkracht van medewerkers op verschillende manieren. HR ondersteunt dit met Succesfactors, een instrument om het gesprek tussen leidinggevenden en medewerkers te faciliteren. Succesfactors kent 3 fases: 1) Werknemer en leidinggevende spreken ontwikkeldoelen en prestatie indicatoren voor het komende jaar af. 2) Tussentijds functioneringsgesprek 3) Eindbeoordeling per jaareinde.

Het logistiek personeel zonder computer gebruikt een beoordelingsformulier dat met de leidinggevende wordt ingevuld, inclusief de ontwikkeldoelen.

Rexel voorziet in ontwikkelbehoeftes en groeipaden voor medewerkers. Hiervoor zijn e-learnings beschikbaar via de Rexel Academy op ons intranet. Waar nodig of wenselijk is er budget voor medewerkers voor opleidingen of trainingen via externe opleiders.

Per juli 2022 heeft 98% van het kantoorpersoneel de Succesfactor cyclus-2022 doorlopen.

Het logistiek personeel doorloopt de cyclus met gebruik van word formats om ontwikkeling en beoordeling van de medewerkers te monitoren.

Het beoordelen en ontwikkelen van medewerkers draagt bij aan het draagvlak bij onze medewerkers en het ontwikkelen en binden van hun talent.

De medewerkers tevredenheid blijft onveranderd hoog. Verloop en verzuim zijn in 2022 op aanvaardbaar niveau gebleven, ondanks druk op de organisatie door groei, vacatures in een uitdagende arbeidsmarkt en een aantal intensieve verandertrajecten.

Circulair assortiment

Sinds november 2016 werkt Rexel samen met New Horizon. New Horizon is specialist op gebied van ‘urban mining’, het terugwinnen van herbruikbare materialen bij sloop en renovatie van panden. New Horizon verwerft de projecten waaruit Rexel de herbruikbare, elektrotechnische materialen oogst. Rexel verzorgt de logistiek en vermarkting van ‘geoogste’ materialen via haar webshop.

Door gebruikte materialen terug te winnen en opnieuw aan te bieden draagt Rexel bij aan circulariteit in de bouw. Helaas zijn de effecten gering, door beperkte vraag naar circulaire alternatieven voor nieuwe producten.

Rexel onderscheidt zich met het circulaire assortiment t.o.v. van de concurrentie en komt tegemoet aan de verwachtingen die MVO-bewuste klanten van ons hebben.

Duurzame producten en diensten

Rexel brengt 'duurzaam' op verschillende manieren onder de aandacht bij haar klanten:
- Organisatorisch: Onze productmanagers, commerciële en technische consultants ondersteunen klanten bij hun duurzame uitdagingen.
- Assortiment: Wij maken het voor onze klanten makkelijk om bij hun product keuze, voor een duurzaam alternatief te kiezen. De producten die aan 4 selectiecriteria voldoen, krijgen een 'Duurzame keuze' logo op onze webshop en zijn als zodanig herkenbaar. Thans zijn dit zo'n 53.000 artikelen.
- Informatie: Via internet en intranet informeren wij klanten en medewerkers op het gebied van 'duurzaam'. Daarnaast is Rexel standhouder op Solar-Solutions, de PV-beurs waar recente ontwikkelingen en innovaties worden getoond.
- Kennis: Rexel organiseert, dikwijls in samenwerking met producenten/ leveranciers, trainingen voor klanten en personeel. Deze trainingen zijn gericht op toepasbaarheid en werking van duurzame producten en diensten.

Met al deze maatregelen willen wij onze klanten maximaal stimuleren om zich in hun zakelijke keuzes door de 'duurzame' opties te laten leiden.

Daarmee komen wij tegemoet aan de groeiende klantvraag naar duurzame oplossingen. Dit komt tot uiting in het significante aandeel van omzet van duurzame artikelen in de totale omzet:
- 2022: 26,7%
- 2021: 19,4%
- 2020: 20,5%
- 2019: 21,0%

Energiezuinige Rexel vestigingen

Rexel Nederland volgt het CO2 reductiebeleid van de internationale Rexel-groep. Dit bepaalt dat Rexel bij het betrekken van nieuwe panden of het verbouwen van bestaande panden voorrang geeft aan energiezuinige toepassingen.

In navolging an de Europese Energie Efficiency Richtlijn (EED) heeft Rexel in 2020 energieaudits uit laten voeren, gericht op verdere energiebesparing en verduurzaming binnen ons bedrijf.

Van totaal 23 locaties hebben het hoofdkantoor en 11 vestigingen het 'energielabel A'.

Rexel maakt aantoonbaar dat de CO2 uitstoot van haar gasverbruik gecompenseerd wordt en dat stroom duurzaam wordt opgewekt. AFS Energy B.V. verstrekt hiervoor certificaten.

Waar mogelijk en in overleg met de verhuurder van onze bedrijfspanden, plaatst Rexel zonnepanelen op de panden. In 2023 is dit bijvoorbeeld op ons pand van onze vestiging in Kerkrade gerealiseerd, wat leidde tot ruim 23000 kWh terug geleverde elektriciteit tot en met juli 2023.

De effecten hiervan dragen bij aan reductie van de belasting op het milieu..

Bovendien leidt energiebesparing tot reductie van onze kosten.

Ethisch gedrag

Rexel Nederland stuurt haar medewerkers actief op naleven van ethische normen. Onze digitale Rexel Academy-portal is een belangrijk instrument om dit te realiseren. De portal is voor elke medewerker toegankelijk en bevat een aantal (verplichte) trainingen op ethische onderwerpen: omkoping en corruptie / mededingingsrecht/ Bescherming persoonsgegevens (AVG). De HR afdeling bewaakt het succesvolle verloop van de trainingen, die door vrijwel alle medewerkers zijn gevolgd.

In 2022 en 2023 (t/m oktober) hebben de ca. 60 medewerkers, die vanaf 1 januari 2022 in dienst zijn gekomen, alle relevante trainingen succesvol afgerond.

Door haar werknemers te sturen op gewenst ethisch gedrag, draagt Rexel bij aan een verantwoordelijke en integere samenleving.

Maar ook in het zakelijk verkeer profileert Rexel Nederland zich als een betrouwbare, integere en verantwoordelijke business partner voor haar klanten en leveranciers.

Gescheiden afvalverwerking

Rexel Nederland BV biedt haar afval gescheiden aan voor verwerking door een afvalverwerkingsbedrijf. De inzamel- en verwerkingstechnieken van de afvalverwerker leiden tot een verlaging van de impact van ons afval op het milieu.

Rexel werkt actief aan afvalscheiding in het distributie centrum. Elke afvalstroom heeft zijn eigen kenmerkende inzamelmiddel, waardoor het voor de medewerkers zo eenvoudig mogelijk is om afval direct bij het weggooien te scheiden.

Door ons afval te scheiden en verantwoord te laten verwerken, reduceren wij onze belasting van het milieu. De gescheiden en te recyclen afvalstromen zijn in 2022 als volgt te specificeren (x1000 kg):
- Papier/ Karton: 219 (2021: 227)
- Plastic: 9 (2021: 7)
- Hout: 239 (2021: 214)
- Overig: 209 (2021: 131K)

Met name onze klanten leggen steeds meer nadruk op verantwoord omgaan met afvalstromen. Gescheiden afvalverwerking draagt zo bij aan onze betrouwbaarheid als milieubewuste zakenpartner.

Handvest duurzame leveranciers

Inkoop van handelsgoederen is een belangrijk onderdeel in onze ambitie om te verduurzamen. Met het 'Handvest duurzame leveranciers' geeft Rexel vorm aan haar ambitie om in de waardeketen te borgen dat arbeidsomstandigheden, milieu en ethiek worden gerespecteerd. Wij vragen daarom onze strategische leveranciers om zich te conformeren aan deze principes die in het handvest zijn geformuleerd.

Medio 2023 is 85% van de inkoopwaarde van onze omzet afkomstig van leveranciers die zich aan ons 'Handvest Duurzame Leveranciers' hebben geconformeerd.

Maatschappelijk gezien draagt het 'duurzaam inkopen' bij aan de verwachtingen en -eisen die klanten en hun afnemers hebben c.q. stellen t.a.v. MVO verantwoorde artikelen.

Door 'duurzaam' in te kopen bij gecommitteerde leveranciers, draagt Rexel bij aan de verduurzaming van de handelsketen als geheel.

Hergebruik computer apparatuur

Rexel geeft haar afgedankte IT-apparatuur een tweede leven door dit aan bieden aan stichting ECOWARE, die mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt begeleid naar werk. Deze organisatie zorgt voor het definitief verwijderen van de data op het apparaat, waarna geschoonde IT-apparatuur ingezet wordt voor leer-werktrajecten.

Afgelopen jaren heeft dit tot de volgende donaties geleid:
- In 2015 zijn 319 apparaten gedoneerd.
- In 2017/ 2018 zijn 8 PC's, 7 lap-tops, 24 harde schijven, 29 TFT schermen en diverse overige IT componenten gedoneerd.
- In 2019 zijn 107 lap-tops, 123 PC's, 320 TFT schermen, 94 docking stations en diverse overige IT apparatuur gedoneerd.
- In 2021 zijn 42 laptops, 15 PC's, 20 schermen en diverse overige IT apparatuur gedoneerd.

De maatschappelijke impact van het beschikbaar stellen van afgedankte IT apparatuur is dat afvalstromen worden beperkt, de levensduur van apparatuur wordt verlengd waarbij de apparatuur in een behoefte voorziet.

Hergebruik en recycling Tonercartridges

Rexel heeft met leverancier Lexmark de afspraak dat lege tonercartridges ingeleverd worden voor hergebruik.

Het recyclen van tonercartridges leidt minder afval door hergebruik van materialen en tot verlaging van CO2 uitstoot. In 2022 zijn er 223 cartridges opgehaald en gerecycled. Volgens de berekeningen van onze leverancier heeft dit geleid tot 228 kg gerecycled materiaal, waarmee 614 kg CO2 uitstoot is voorkomen.

Door afname van het printergebruik zijn in 2021 geen cartridges ingeleverd en gerecycled.

Een bijkomend voordeel voor Rexel is dat de reductie van afvalstromen ook leidt tot reductie van afvalkosten.

Laadnet Charge Point Operator

Laadnet is een service propositie waarmee Rexel haar klanten ontzorgt bij het beheer van laadstations voor elektrische auto's. De Laadnet propositie betreft het volledige spectrum van installatie, technisch onderhoud, abonnementenbeheer en administratieve verwerking.

Met de Laadnet propositie stelt Rexel haar klanten in staat om bij te dragen aan de adoptie en groei van het elektrische wagenpark in Nederland.

Uiteraard is de Laadnet propositie een verdienmodel voor Rexel Nederland, maar het is ook een speerpunt in de integratie van 'duurzaam' in ons bedrijfsmodel.

Lean and Green transporteurs

Rexel heeft de distributie naar haar klanten uitbesteed. Tranporteur Simon Loos verzorgt elke nacht het vervoer van het centrale magazijn in Bleiswijk naar de verschillende distributie hubs in het land. Van daaruit vervoeren transporteurs Sluyter en GVT (onderdeel van ID Logisitics) de bestellingen naar klanten. In de keuze van transporteurs is milieu een van de criteria. Het rijdend materiaal moet uiteraard aan de desbetreffende normen voldoen en transporteurs moeten Lean & Green gecertificeerd zijn.

Met de inzet van Lean & Green transporteurs komt Rexel tegemoet aan toenemende verwachtingen van klanten en de maatschappij als geheel, om CO2 uitstoot in de supply chain te reduceren.

Medewerkers tevredenheid

Elke 2 jaar laat Rexel een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de medewerkers tevredenheid. Vanaf 2019 wordt dit uitgevoerd volgens de 'Satisfaxion' aanpak van Towers-Watson, aansluitend bij de aanpak van Rexel-internationaal. De aanpak is steeds gebaseerd op 6 thema's*. Uitkomsten zijn hierdoor vergelijkbaar. (* Geloofwaardigheid / Respect / Eerlijkheid / Trots / Kameraadschap/ Klant Centraal)

Tussentijds worden beperkte metingen uitgevoerd om specifieke actuele thema's te toetsen. bijvoorbeeld om te peilen hoe medewerkers de Corona beperkingen hebben ervaren, zowel bij het thuiswerken als bij het werken op locatie.

Medio 2022 is weer een uitgebreide meting uitgevoerd.

Door actief en consequent te meten en te rapporteren, toont Rexel betrokkenheid bij het welzijn van haar medewerkers en creëert zij draagvalk voor en vertrouwen in het gevoerde beleid.

Medewerkers zijn tevreden over de werkomgeving en werkomstandigheden die Rexel biedt. De onderzochte thema's vertonen over het algemeen verbeteringen ten opzichte van de vorige metingen. Van de deelnemende medewerkers vind 92% dat Rexel een goede werkgever is (2021: 94%). Totaal 84% van de medewerker zou Rexel aan anderen aanbevelen als goede werkgever.

De uitkomsten zijn met alle leidinggevenden gedeeld om dit verder te delen met hun teams. Aan leidinggevenden is input gevraagd voor verbetering van gesignaleerde aandachtspunten, als input voor het MT om hiermee aan de slag te gaan.

Milieu besparende maatregelen

Rexel Nederland reduceert waar mogelijk haar belasting van het milieu. Onder andere door het toepassen van groene stroom, verduurzaming van vestigingen bij verhuizing of verbouw en inzet van elektrische lease-auto’s. Vanaf medio augustus 2023 is het lease beleid aangepast en kunnen er alleen nog 100% elektrische auto's worden geleased.

Rexel Nederland monitort haar milieubelastende activiteiten en rapporteert jaarlijks het gebruik van energie, water, wagenpark, verpakking, papier en afval aan de moedermaatschappij. Deze cijfers worden verwerkt in internationale groepsrapportages en worden ook gebruikt voor benchmarking binnen de groep.

Over de laatste 3 jaar ontwikkelt het verbruik zich als volgt:
- Energiegebruik (MWh) 2022: 3.027 | 2021: 3.178 | 2020: 2.883
- Brandstof (liter x 1.000) 2022: 160 | 2021: 167 | 2020: 180
- Water (m3): 2022: 2.872 | 2021: 2.327 | 2020: 2.386
- Verpakkingsmateriaal (kg-ton): 2022: 1.345 | 2021: 989 | 2020: 1.040
- Papierverbruik (kg-ton): 2022: 9 | 2021: 10 | 2020: 11
- Afval (kg-ton): 2022: 675 | 2021: 646 | 2020: 666

CO2 footprint (scope 1 & 2, in kg-ton): 2022: 715 | 2021: 776 | 2020: 763

Per juli 2023 bestaat het leasepark van Rexel uit 121 auto's. Hiervan zijn 53 auto's volledig elektrisch en 19 auto's hybride. (2022: 123/39/12)

De mogelijkheid van flexwerken (combi van thuis en op kantoor) in combinatie met de toename van elektrische en hybride lease auto's, leidde tot verdere verlaging van het brandstofverbruik.

De maatregelen leiden voor Rexel ook tot kostenreductie.

Recycling afgedankte zonnepanelen

Rexel Nederland BV is een van de grootste distributeurs van PV-materialen (zonnepanelen, omvormers en toebehoren). Rexel is op grond van een AVV (Algemeen Verbindend Verklaring) verplicht aangesloten bij de stichting OPEN, om aan haar plicht tot het aannemen en laten recyclen van oude panelen te voldoen. Stichting OPEN, organiseert de inzameling en recycling van e-waste, waaronder zonnepanelen. OPEN staat voor Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland.

De retourstromen van afgedankte zonnepanelen is nog beperkt. Er is nog sprake van een groeimarkt en het huidige potentieel is nog niet aan het einde van de technische en economische levensduur. Via Rexel zijn tot nu toe de volgende aantallen voor recycling ingenomen:
- Tot 2019: ca. 100
- 2019: ca. 260
- 2020: 124
- 2021: 234
- 2022: 636
- 2023: 276

Voor onze klanten heeft deze recycling regeling het voordeel dat wij hen ontzorgen in het verantwoord afvoeren van oud en/ of kapot PV-materiaal.

Recycling straat

Op alle Rexel vestigingen in het land bieden wij klanten de gelegenheid om hun e-afval in te leveren voor verantwoorde verwerking door WeCycle (vnl. lampen) en STIBAT (batterijen).

Het aantal-kg ingezamelde batterijen bedraagt:
- 2019: 475 kg
- 2020: 437 kg
- 2021: 425 kg
- 2022: 732 kg

Helaas geeft WeCycle geen opgaven meer van ingezamelde aantallen en verwerkingsresultaten.

Met deze inlevermogelijkheid ontzorgen wij onze klanten en stimuleren wij onze klanten om elektrisch en elektronisch afval op milieu verantwoorde wijze af te voeren.

Reductie stroomverbruik Distributie centrum

In 2020 zijn interne EED audits uitgevoerd bij het centrale kantoor, het distributiecentrum en 3 vestigingen. Bevindingen zijn vastgelegd in een rapport, inclusief aanbevelingen voor verdere energiebesparing en verduurzaming. Een daarvan betrof ons centrale distributie centrum. In overleg met de gebouweigenaar hebben wij de mogelijkheid onderzocht om het distributie centrum volledig te voorzien van LED verlichting. Dit is inmiddels gebeurd.

De vervanging van de TL verlichting door energiezuinige LED-verlichting leidt tot een aanzienlijke reductie (ca. 30%) van het stroomverbruik in het distributie centrum.

Een bijkomend zakelijk voordeel voor Rexel is dat dit uiteraard ook leidt tot een reductie van onze energiekosten.

Retourservice Kabel haspels

Een klein deel van de haspels, waarop elektriciteitskabel wordt geleverd, komt retour voor hergebruik. Dit is niet duurzaam en pas niet meer in deze tijd. Onder andere vanwege ons doel om afvalstromen te reduceren, maar ook vanwege stijgende grondstof prijzen en daardoor hogere emballage kosten. Hergebruik verdient verreweg de voorkeur.

Daarom is Rexel in 2022 een service gestart waarmee wij onze klanten stimuleren om kabel haspels vooral te retourneren voor hergebruik, in plaats van deze als afval te beschouwen. Klanten kunnen hiervoor een ophaalverzoek invullen op een web-formulier op onze website.

De retourservice voor kabelhaspels heeft zich als volgt ontwikkeld:
- Per medio 2022 125 retouropdrachten (cumulatief)
- Opgelopen tot 459 retouropdrachten per medio 2023 (cumulatief).

Het hergebruik van kabelhaspels leidt voor Rexel uiuteraard ook tot een kosten reductie en het draagt bij aan ons imago als maatschappelijk verantwoorde businesspartner.

Rexel Academy

Rexel Nederland biedt medewerkers de mogelijkheid om on-line cursussen te volgen middels de Rexel Academy. Er zijn 77 online cursussen beschikbaar, binnen verschillende thema's (o.a. persoonlijke ontwikkeling, betrokkenheid en welzijn, productkennis).

Sinds 2020 is het trainingsaanbod uitgebreid met een koppeling naar het 'GoodHabitz' on-line training platform. Dit platform is een initiatief van SAM een initiatief van werkgever- en werknemer organisaties. De trainingen zijn voor iedereen beschikbaar die werkzaam is in de technische groothandel. Rexel medewerkers kunnen vrijwillig en op eigen initiatief van het on-line trainingsaanbod gebruik maken.

In 2021 is ingezet op een aantal verplichte trainingen om het bewustzijn van medewerkers te verhogen t.a.v. IT-security en compliancy t.a.v. mededingingsrecht en omkoping.

In 2022 is er per medewerker gemiddeld 15,2 uur besteed aan online en offline trainingen. (2020: 15,4 uur)

Opleiding en ontwikkeling van medewerkers verhoogt de blijvende inzetbaarheid en medewerkerstevredenheid.

Rexel Energiek

Rexel Nederland B.V. stimuleert de vitaliteit van haar werknemers vanuit de pijlers Leefstijl; Werkvermogen (mentale weerbaarheid en fysieke belastbaarheid); Samenwerking. Onder de noemer 'Rexel Energiek geven we hier op verschillende manieren vorm aan:

- Het Rexel Energ!ek programma voor leidinggevenden, waarmee zij handvatten krijgen aangeboden om duurzame inzetbaarheid te bevorderen en uitval van medewerkers optimaal te voorkomen.
- Europees zeil kampioene Marit Bouwmeester is de ambassadrice van 'Rexel Energiek' , waarmee Rexel een gezonde leefstijl stimuleert bij de medewerkers. Dit gebeurt met tips & tricks op ons intranet.
- Rexel stimuleert medewerkers om sportief te zijn met wandelen, hardlopen en sportwedstrijden. Tevens sponsort Rexel de 'Ride for the Roses' wielertoer.
- Er is een 'fietsregeling', waarmee Rexel haar medewerkers stimuleert om te fietsen door middel van een fiscaal gunstige aanschafregeling.
- Korting op abonnementen voor fitness- en sportschool.

De maatregelen bleken effectief voor de lichamelijke en geestelijke weerbaarheid van medewerkers. In relatie tot de gewijzigde werkomstandigheden door COVID en krapte op de arbeidsmarkt (werkdruk). steeg het verzuim in 2021 licht t.o.v. 2020.

In 2020 is gestart met het 'Fietsplan'. Dit is succesvol, het aantal deelnemers bedroeg:
- 2020: 56 medewerkers
- 2021: 37 medewerkers.
- 2022: 11 medewerkers
- 2023: 18 medewerker (per juli 2023)

Bedrijfsmatig gezien leidt de focus op vitaliteit natuurlijk ook tot reductie van uitval van medewerkers en daarmee tot reductie van verzuimkosten.

Stagiaires

Zoals bij ons stagebeleid staat toegelicht, bieden wij stagiairs graag de kans om werkervaring bij Rexel op te doen. Dit heeft voor beide partijen r voordelen. Zo doet de stagiair werkervaringen op die nodig zijn voor zijn opleiding en persoonlijke ontwikkeling. Door een stage kan de student zich aan de arbeidsmarkt profileren als toekomstige medewerker. Als organisatie kan Rexel van de stagiair leren, doordat de stagiair de meest actuele kennis en inzichten meeneemt, en met een frisse blik naar Rexel Nederland kijkt.

In 2022 hebben wij aan 11 stagiairs een stageplek of werkervaringsplek aangeboden. (2021: 23 / 2020: 16)

Een bijkomend voordeel is dat Rexel in een krappe arbeidsmarkt nieuw talent kan aantrekken, ter versterking van ons medewerkersbestand.

Veilige werkomgeving in het Distributie Centrum

Rexel hecht een groot belang aan het voorkomen van bedrijfsongevallen. Met verschillende maatregelen maken we het werken in ons distributiecentrum steeds veiliger.

De heftrucks zijn d.m.v. een pincode-beveiliging alleen door geautoriseerd personeel te gebruiken. Om een heftruck te kunnen starten moet de chauffeur vooraf een aantal random controles uitvoeren en bevestigen. Bij botsingen blokkeert de heftruck en kan, na schade inspectie, alleen door een teamleider worden vrijgegeven.

Rexel levert onder andere zware elektriciteitskabels vanaf haspels. Hier zijn risico's verbonden bij opslag (valgewicht) en bij het op maat snijden van kabels. Daarom heeft Rexel maatregelen genomen in de vorm van veilige opslag en inzet van snijmachines met beveiligingsmaatregelen voor operators en voorbijgangers.

Het aantal bedrijfsongevallen is in 2023 t/m juli beperkt gebleven tot 4 en in heel 2022 tot 5. Het betroffen relatief lichte bedrijfsongevallen, zonder ernstige gevolgen en/ of langdurige uitval.

Veilig werken is bedrijfsmatig gezien natuurlijk ook belangrijk voor het beperken van uitval en verzuimen de kosten die daarmee zijn gemoeid. Tevens draagt de focus op veilig werken bij aan het in stand houden van de medewerkerstevredenheid.

Verbeterplannen

Laadpalen infrastructuur op de vestigingen

Bij beschikbaar budget willen wij in 2023 de laadpaal infrastructuur op onze vestigingen uitbreiden. Dit is een van de voorwaarden om het aandeel elektrische auto's in ons leasewagenpark te vergroten.

Tijdsbestek
Dec 31, 2023
Status
Lopend

Purpose- duurzaamheidsstrategie

Het MT van Rexel Nederland B.V. heeft in 2023 de visie herijkt op de duurzaamheids-purpose. Om dit te verwezenlijken heeft Rexel 6 targets gedefinieerd en aan elke target actieplannen gekoppeld om deze te realiseren. Deze targets zijn:
- CO2 vermindering.
- Inclusief werkgeversschap.
- Duurzaam producten aanbod.
- Bewustwording van medewerkers.
- Innovatie en opleiding
- Transparantie en samenwerking.

Elk van de target is vertaald naar concrete actieplannen, waar steeds één van de MT leden de actiehouder is.

Met de verwezenlijking van deze targets wil Rexel de meest bekende én duurzame groothandel van Nederland zijn.

Tijdsbestek
Jan 1, 2033
Status
Lopend

Zonnepanelen op vestigingspanden

Met ingang van 2023 maken wij het plaatsen van zonnepanelen onderdeel van de huurafspraken bij verlenging van huur van bestaande panden of het betrekken van nieuwe huurpanden. Voor ons pand in Kerkrade is dit in februari 2023 gerealiseerd. De planning is om onze vestiging in Harderwijk te voorzien van zonnepanelen en de bestaande zonnepanelen op het pand van onze vestiging in Venlo te vervangen en uit te breiden.

Tijdsbestek
Dec 31, 2023
Status
Lopend

Certificaten en prijzen

Certificaten

TIM-meting certificaat

ISO 9001

Kwaliteitsmanagement Systeem door Dekra gecertificeerd. Scope: Handelsactiviteiten en dienstverlening voor elektrotechnische installateurs en industriële klanten.

Geldig tot
Feb 1, 2024 Expired

Groene Post

Product

Certificaat CO2 neutrale postbezorging

De brieven en pakketten die Rexel via PostNL verstuurt, worden door PostNL op CO2 neutrale wijze bezorgd. Enerzijds door gebruik van schone brandstoffen tijdens de bezorging en anderzijds door compensatie van CO2 uitstoot, waar inzet van schone brandstoffen niet mogelijk is.

Geldig tot
Dec 31, 2022 Expired

Externe beoordelingen

Verificatieverklaring

Erkend leerbedrijf

Accreditatie van Kenniscentrum handel als Erkend Leerbedrijf.