Interested to see more ESG reports, click here for a free login to the ESG Register.

Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso

Formal name
Inkassier B.V.
CoC Number
09092530
Sector
N82 - Office administrative, office support and other business support activities
Verification
Moderate assurance
Publication date
Oct 29, 2020

Organization

About Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso

(Pré) Incassowerkzaamheden, ambtelijk werk zoals door de wetgever bepaald en juridisch advies.

Vision

Inkassier heeft een leidende positie in de Nederlandse deurwaarders- en incassobranche door het bieden van duurzame oplossingen voor de betalingsproblematiek die kwalitatief de beste, sterkste en meest innovatief zijn.

Mission

Opdrachtsgevers ontzorgen door duurzaam, sterk, betrouwbaar en verantwoord te incasseren.

Core Values

Kwaliteit;
Respect;
Samenwerking;
Klantgerichtheid;
Continuïteit;
Integriteit;
Betrouwbaarheid, en
Eigenaarschap/verantwoordelijkheid

Company Details

Scope for this report
Bailiff and debt collection services by Inkassier B.V. (chamber of commerce 09092530) based in the Netherlands.
Total FTE in scope
67
Company Ownership
Dhr. A.W. Veth, Algemeen Directeur, is volledig eigenaar van Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso.

Company Contact

 
Sjoukje de Boer
 
s.deboer@inkassier.nl
 
0625012238
Company Website
www.inkassier.nl
ESG Website
https://www.mvo-register.nl

Visitor Address

 
Velperweg 22
 
6824 BH Arnhem
 
Gelderland
 
Netherlands

ESG Program

Policies

Beleid datalekken

Inkassier heeft een eigen Security Board dat zich bezig houdt met de beveiliging van informatie. Er is een beleid opgesteld waarin wordt beschreven hoe Inkassier omgaat met informatiebeveiligingsincidenten (waaronder bijv. datalekken). In dit beleid wordt aangegeven hoe een melding kan worden gedaan en hoe en door wie de melding vervolgens wordt opgepakt.

Eerlijk zakendoen

De deurwaarder valt onder strenge wet- en regelgeving en op het naleven hiervan wordt door de beroepsgroep (KBvG) gecontroleerd en geauditeerd. Integer handelen is bijvoorbeeld één van de Normen voor Kwaliteit die de KBvG heeft opgesteld. Wij hebben hiervoor een positief toetsingsverslag ontvangen. Daarnaast zijn intern een aantal maatregelen getroffen.

Gezondheid en veiligheid

Bij de onderneming staat gezondheid en veiligheid voorop. Aan de hand van de RI&E zijn alle aspecten rondom veiligheid en gezondheid in kaart gebracht. Er is aandacht voor de inrichting van werkplekken conform arbo-richtlijnen en er is een Bedrijfshulpverleningsorganisatie die alle benodigde middelen ter beschikking heeft. Zij zorgen voor frequente controles en oefeningen.
Daarnaast wordt met alle vormen van agressie zeer zorgvuldig omgegaan. Zo is er een duidelijk agressiebeleid en zijn er protocollen hoe te handelen bij welke situatie.

Leasebeleid

Indien een nieuwe leaseauto aangeschaft moet worden, wordt gestimuleerd om een zuinige auto te kiezen. Door het verschil in uitstoot is in het nieuw gepubliceerde leasebeleid opgenomen dat enkel nog benzine auto's worden goedgekeurd.

Personeelsbezetting Inkassier

Inkassier faciliteert de mogelijkheid om medewerkers met een lichamelijke handicap de werkzaamheden te laten uitvoeren zoals ieder ander. Hierbij kan worden gedacht aan een aangepaste werkomgeving (aangepaste stoel, sta-zit bureau etc.) en toegang tot het pand middels een lift.

In de huidige personeelsbezetting is te zien dat er geen onderscheid gemaakt wordt als het gaat om geslacht, leeftijd, personen met een handicap etc. Jaarlijks wordt op dit onderwerp gerapporteerd (conform artikel 31 van de Wet op de Ondernemingsraden) aan de ondernemingsraad.

Positief toetsingsverslag KBvG

Inkassier voldoet aan de normen van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders, inclusief normen met betrekking op het onnodig maken en in rekening brengen van kosten. Tijdens de tweejaarlijkse audit wordt door een onafhankelijke auditor gecontroleerd op de naleving van het eigen beleid en de voor ons geldende wet- en regelgeving.

Privacy en gegevensbescherming

De KBvG heeft een Gedragscode ter bescherming van persoonsgegevens geschreven welke bepaalt op welke wijze gerechtsdeurwaarders informatie mogen vergaren en voor welk doel ze deze informatie mogen gebruiken. Hieraan dient ieder deurwaarderskantoor zich te houden.

Per 25 mei 2018 is de AVG van toepassing, zo ook voor Inkassier. Om hieraan te voldoen hebben wij onze verschillende acties uitgezet zoals het publiceren van een privacyverklaring op de website, het aanstellen van een Functionaris Gegevensbescherming, het aanpassen van de algemene voorwaarden en zijn de medewerkers geïnformeerd omtrent veranderingen en het kunnen melden van incidenten.

Ter bescherming van gegevens is in de arbeidsovereenkomst een aantal afspraken opgenomen m.b.t. geheimhouding en de behandeling van dossiers.

Measures

Alarmering

Er zijn camera's en alarmknoppen geïnstalleerd om voor voldoende zicht en alarmering te zorgen indien dit nodig is. Deze alarmering staat direct in verband met een beveiligingsbedrijf.

Beeldscherm met energielabel

Medewerkers hebben allemaal een extra breed beeldscherm tot hun beschikking die over een Energy Star Label beschikt. Door dit extra brede beeldscherm is printen minder snel nodig omdat er verschillende documenten naast elkaar te plaatsen zijn. Tevens zijn er Chromebooks aanwezig om, indien nodig, flexibel te zijn met de locatie van werken. Ook deze Chromebooks zijn voorzien van het Energy Star label.

Digitalisering

De papierstroom wordt zo ver mogelijk beperkt doordat onze processen zo zijn ingericht dat er automatisch gemaild wordt indien er een mailadres bekend is.

Aantal uitgaande mail is sinds 2017 toegenomen van max. 2000 mail per maand naar max. 68.000 per maand. Dit betekent dat diezelfde aantallen aan papierenpost is afgenomen. Dit scheelt aanzienlijk in zowel papier als portokosten.

Fietsplan

Medewerkers worden gestimuleerd om gebruik te maken van de fiets door het faciliteren van een fietsplan.

In 2020 hebben 2 medewerkers gebruikt gemaakt van deze regeling.

GPS tracking

De deurwaarders hebben een alarmkastje bij zich waarbij na activering GPS tracking wordt ingeschakeld en een tweeweg verbinding mogelijk is.

Glazen drinkbekers

Er wordt gebruik gemaakt van bekers en glaswerk in plaats van plastic weggooibekers.

Klachtenprocedure

Voor de behandeling van klachten/reacties is een procedure beschikbaar waarin de afhandeltermijnen en de wijze waarop dat moet gebeuren is vastgelegd. Elk half jaar wordt een kwaliteitsrapportage opgesteld waarin wordt gerapporteerd over de trends, acties, resultaten en termijnen. Voor belanghebbende is het ook mogelijk om een klacht in te dienen bij de Kamer van Gerechtsdeurwaarders waar het tuchtrecht wordt gehanteerd zodra, naar de mening van een belanghebbende, de klacht niet naar behoren is afgehandeld.

In 2019 zijn opvallend weinig klachten ontvangen; slechts 29. Ter vergelijking, in 2018 betrof dit nog 89 klachten, in 2017 149 klachten en 2016 293 klachten. Ook het aantal kamerklachten is net als in 2018 (3) laag met slechts 4 kamerklachten. De voorgaande jaren lag het gemiddelde rond de 15/20 kamerklachten per jaar. De daling sinds 2018 valt samen met het ingevoerde griffierect vanaf dat jaar. Dit zal dus onmiskenbaar een oorzaak zijn. Er zijn dit jaar geen (officiele) klachten van klanten ontvangen.

Maatregelen eerlijk zakendoen

Uitbesteding vindt plaats op basis van de normen van de KBvG en wat in ISO 9001 is bepaald. De prestaties worden jaarlijks geëvalueerd - In het screeningsbeleid (opgenomen in de arbeidsvoorwaarden) is vastgelegd dat er bij indiensttreding o.a. een Verklaring Omtrent Gedrag vereist is. In dezelfde voorwaarden is vastgelegd dat een medewerker de werkgever schriftelijk op de hoogte moet stellen van mogelijke financiële problemen om tijdig hulp te kunnen bieden - Als bijlage bij de arbeidsvoorwaarden tekent de nieuwe medewerker ‘Gedragsregels vorderingen medewerkers’ waarin ondermeer is vastgelegd hoe omgegaan wordt met dossiers van een medewerker met schulden of zijn/haar familieleden of bekenden - Inzake het melden van oneerlijke of toegestane praktijken is er een Klokkenluidersregeling waarin geregeld is hoe medewerkers melding kunnen doen zonder dat hun belangen geschaad worden.

Er zijn geen leveranciers die voor de tweede achtereenvolgende keer onvoldoendes hebben op één of meer onderdelen. Met beide leveranciers die voor de derde achtereenvolgende keer op de lijst staan, is/wordt de samenwerking beëindigd.

Melden beveiligingsincidenten

Medewerkers zijn geïnformeerd over hoe datalekken en andere beveiligingsincidenten gemeld moeten worden. De opvolging hiervan is vastgelegd in ons beleid.

In 2019 zijn 46 datalekken en beveiligingsincidenten gemeld en verwerkt bij de juridische afdeling. In 2018 betrof het 36 datalekken en incidenten. Weliswaar is dit jaar dus sprake van een stijging, het is inherent aan de ontwikkelingen en aandacht vanuit Inkassier omtrent deze onderwerpen het
afgelopen jaar. Zoals onder andere in het kader van de ISO 27001 certificering. De ernst van de gemelde datalekken waren allen ‘Beperkt’ ten aanzien van de consequenties voor
de betrokkenen. Dit is de categorie waarbij geen overleg/overeenstemming met de Functionaris Gegevensbescherming, de klant dan wel MT behoeft en een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens niet nodig is. Er zijn ook geen klachten gemeld bij voornoemde instantie.

Routeplanning

De routes voor de deurwaarders worden vooraf gepland door een routeplanningssysteem om deze zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Deze routeplanning zit standaard in ons dossieradministratiesysteem geleverd door Praclox.

Tablet op route

Alle deurwaarders hebben een tablet tot hun beschikking waardoor er op route geen dubbele exploten meer mee hoeven. Zij laten het origineel bij de debiteur achter en boeken ter plekke het exploot in het dossier.

Training

Iedere 2 jaar wordt er een training omgaan met agressie gegeven aan onze deurwaarders en omgaan met telefonische agressie aan onze incassospecialisten. Ook de werkgroep agressie krijgt training over hoe om te gaan met nazorg.

Werknemer met afstand tot de arbeidsmarkt

Inkassier heeft momenteel één medewerker in dienst met een handicap. Tevens zijn er medewerkers met een oudere leeftijd in dienst waarvoor Inkassier een doelgroepverklaring heeft ontvangen.

Certificates and Awards

Certificates

ISO 27001

Scope: De uitoefening van zowel de ambtelijke als de niet-ambtelijke gerechtsdeurwaarders- en incassopraktijk alsmede het verstrekken van rechtskundige adviezen aan derden.

Valid until
Aug 9, 2022 Expired

ISO 9001

Scope: (Pré) Incassowerkzaamheden, ambtelijk werk zoals door de wetgever bepaald en juridisch advies.

Valid until
Apr 22, 2021 Expired

NEN 7510

Scope: De uitoefening van zowel de ambtelijke als de niet-ambtelijke gerechtsdeurwaarders- en incassopraktijk alsmede het verstrekken van rechtskundige adviezen aan derden.

Valid until
Aug 9, 2021 Expired