Interested to see more ESG reports, click here for a free login to the ESG Register.

Addcomm Direct BV

Formal name
Addcomm Direct B.V.
CoC Number
30172890
Sector
C18 - Printing and reproduction of recorded media

Organisatie

Over Addcomm Direct BV

Wij zijn AddComm, dé regisseur voor al jouw klantcommunicatie. Onze kracht? Ons alles-in-één platform helpt bedrijven om hun klantcommunicatieprocessen te stroomlijnen en te automatiseren. Onze software kan op eenvoudige wijze geïntegreerd worden in bestaande systemen en biedt functies voor het beheren, volgen en analyseren van klantcommunicatie.
Onze oplossingen zijn ontworpen om bedrijven te helpen bij het verzorgen van een consistente, gepersonaliseerde en hoogwaardige klantcommunicatie. Of het nu gaat om het versturen van geautomatiseerde e-mails, het managen van klantinteracties op verschillende kanalen, het creëren van klantsegmenten, of het analyseren van klantgedrag, AddComm maakt het mogelijk.
Bij AddComm geloven we in de combinatie van krachtige software met persoonlijke service. Wanneer je met ons in zee gaat, krijg je niet alleen toegang tot ons all-in-one platform, maar ook tot een Customer Service Manager. Software en Service : dát is de kracht van AddComm.

Visie

In een tijdperk waarin digitalisering en automatisering de drijvende krachten achter bedrijfsgroei zijn, wordt het steeds belangrijker om ook de klantcommunicatie in deze transformatie mee te nemen. Het optimaliseren van de interactie met jouw klanten, het verhogen van de efficiëntie en het verbeteren van de klanttevredenheid zijn geen optionele luxe meer. AddComm biedt naast een customer communication platform ook de begeleiding en ondersteuning om je processen zo goed mogelijk in te richten en het beste uit onze platform te halen. Wij denken met je mee, nu en in de toekomst.

Missie

Het automatiseren en digitaliseren van jouw klantcommunicatie is de sleutel tot het realiseren van deze doelstellingen. Het gaat verder dan enkel het verzenden van digitale berichten. Het stelt bedrijven in staat om persoonlijke, tijdige en relevante communicatie te verzorgen, op een manier die de klanttevredenheid en loyaliteit verhoogt. Bovendien maakt automatisering het mogelijk om kostbare tijd en middelen vrij te maken, die kunnen worden besteed aan andere belangrijke processen waar je normaal niet aan toe komt. Bij AddComm begrijpen we het belang van deze transformatie en hebben de expertise en tools in huis om jou te ondersteunen.

Kernwaarden

Challenge - In een steeds complexere wereld klantcommunicatie simpel maken. Dat is wat ons drijft. Niet alleen voor de dag van vandaag, maar juist voor die van morgen.

Control - Met onze expertise vertalen wij jouw complexe vraagstuk naar een gestroomlijnd proces. Tegelijkertijd heb jij volledige controle, want alle data is real-time inzichtelijk.

Connect - Wij geloven in partnerships – langdurige, sterke samenwerkingen. Want juist door elkaar goed te kennen en mee te denken, weten we precies hoe jouw processen ingericht zijn. En zo verzorgen we bij AddComm de optimale klantcommunicatie.

MVO-verklaring

Visie op MVO

Wij zijn ons bewust van de rol die wij in de maatschappij hebben. Wij dragen een verantwoordelijkheid naar onze klanten, medewerkers, collega's, aandeelhouders en de samenleving. Onze kernwaarden: Verbindend, Succesvol, Verstandig, Innovatief en ondernemend zijn zichtbaar in alles wat wij doen. In de omgang met elkaar, met klanten, met leveranciers, met aandeelhouders en in de samenleving. Wij respecteren hierbij onze medemens en het milieu.

Bedrijfsdetails

Scope voor dit rapport

Bedrijfsactiviteiten ten behoeve van fysieke en digitale productie, distributie en archivering van gepersonaliseerde multichannel communicatie door Addcomm Direct B.V. (Kamer van Koophandel 30172890) gevestigd in Nederland. Holding, Addcomm Group B.V., en activiteiten van alle andere werkmaatschappijen zoals AddComm Fulfilment B.V. en DigiAccept B.V. zijn niet in scope.

Aantal FTE in scope
5.658
Jaarlijkse omzet (euro's)
€ 13.100.000

Eigendomsstructuur

AddComm Direct BV is onderdeel van de AddComm Group BV.

Contactpersoon voor bedrijf

 
Katarzyna Kondratowicz
 
kkondratowicz@addcomm.nl
Bedrijfswebsite
www.addcomm.nl

Bezoekadres

 
Lindeboomseweg 41
 
3825 AL Amersfoort
 
Utrecht
 
Netherlands

MVO programma

Management aanpak

Core Subject Milieu

Klimaat & energie

Ambitie

AddComm streeft ernaar om jaarverbruik elektra (ook bij datacenter), gas en water te minimaliseren en CO2 uitstoot van het wagenpark te beperken. Onze ambitie is ook om zonnepanelen (is gedaan) te implementeren als extra energiebronnen in ons bedrijf. We streven ernaar om ons energieverbruik te verduurzamen, de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en bij te dragen aan een groenere toekomst. Als onderdeel van onze inzet voor duurzaamheid en verantwoord ondernemen, streven wij ernaar om een positieve impact te hebben op het verminderen van honger en het bevorderen van voedselzekerheid. Om dit te realiseren, implementeren we een maatregel waarbij we stimuleren om minder vlees consumeren tijdens de lunch, en we bestellen efficiënter.

Doelen

Datacenter energieverbruik

Ons doel is om ons dagelijkse energieverbruik van onze racks in het datacenter te verlagen tot minder dan 92 kWh per dag binnen het komende jaar. Dit komt neer op een reductie van (92 - 89) : 92 = 3 % ten opzichte van ons huidige energieverbruik van 92 kWh per dag.

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Bijdragen aan Zero Hunger

1. Bewustwording creëren: Zorgen voor bewustwording onder medewerkers over de impact van vleesconsumptie op het milieu en voedselzekerheid. 2. Gedragsverandering stimuleren: Stimuleren van medewerkers meer vegetarisch te eten tijdens de lunch. 3. Voedselverspilling verminderen: Efficiënter omgaan met voedsel om verspilling te verminderen, ongeacht het type maaltijd. Verlagen van de voedselverspilling tijdens de lunch met 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. ( 2022- 23.000€, 2023 t/m mei- 13.000€) •De berekening moet rekening houden met een inflatie van 10% 4. Reductie vleesverbruik van 10% t.o.v. vorig jaar gerelateerd aan het aantal medewerkers 2022- 267 kg 2023 t/m juni- 148 kg 267 : 39 mensen= 6,8 kg per person 148 : 39 mensen= 3,8 kg per person 267kg -15%=227 kg : 39 mensen= 5,8 kg per person

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Jaarverbruik elektra verminderen

Het elektraverbruik ten opzichte van het aantal printtikken minimaal gelijk houden aan het jaar daarvoor.

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Keuze leaseauto obv max gem CO2 uitsoot

AddComm streeft er naar om 100% van de leaseauto's te laten voldoen aan de volgende CO2 eisen: Diesel: max 95 gr/km Benzine: max 120 gr/km We willen dat 80% van ons wagenpark van nieuwe auto's vanaf 2023 elektrisch of hybride is.

Doel jaar
2023
Status
Lopend

Review ambities

We zijn tevreden, ondanks een kleine uitglijder bij toekenning van een lease-auto, is de rest van de doelen over 2022 behaald. Wij breiden de lease-auto doelstelling uit en voegen 2 nieuwe doelstellingen toe.

Prioriteit voor verbetering
Ja, De hoeveelheid verbruikte energie per printtik is stabiel gebleven.

Circulaire economie.

Ambitie

AddComm streeft ernaar jaarverbruik kantoorpapier middels digitalisering te minimaliseren. Daarnaast is het streven om minimaal verpakkingsmaterialen in te kopen. En de klant helpen met digitalisering door prominenter digitale dienstverlening aan te bieden.

Doelen

Verpakkingsmaterialen

Minimaal verbruik ingekochte verpakkingsmateriaal t.o.v. printvolume realiseren in 2023.

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Digitale dienstverlening

Omzetgroei van Flowize met 15% in 2023.

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Jaarverbruik Kantoorpapier

Daling jaarverbruik printtikken kantoorpapier met 5% in 2023 realiseren. We hebben de printer op kantoor vervangen. De printer heeft de mogelijkheid om per medewerker afzonderlijk in te loggen, waardoor we het aantal geprinte documenten per medewerker kunnen gaan beoordelen.

Doel jaar
2023
Status
Lopend

Review ambities

Tevreden, want er is opnieuw geen verpakkingsmateriaal ingekocht omdat alle gebruikte dozen zijn hergebruikt én een reductie gerealiseerd in het aantal kantoor printtikken. De omzetgroei voor de volledige digitale dienstverlening is wegens een koerswijzigin niet gerealiseerd. We richten ons op uitbouwen van het customer communication platform (= Flowize). Doelstelling voor digitale dienstverlening voor 2023 is daar op aangepast.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Core Subject Arbeidspraktijk

Gezond en veilig werken

Ambitie

Het is de verantwoordelijkheid van Addcomm om te zorgen voor gezonde en veilige werkomstandigheden voor werknemers.

Doelen

Kort verzuim

Doelstelling voor kort verzuim in 2023 is maximaal 5%.

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Incidenten

Wij streven naar nul incidenten met een werk gerelateerde oorzaak in 2023.

Doel jaar
2023
Status
Lopend

Review ambities

We zijn tevreden, omdat kort verzuim in 2022 <5% was en er geen werkgerelateerde incidenten waren. Met een interactieve sessie genoemd ''the Voice of Conduct'' hebben we met groepen collega's dilemma's omtrent 16 thema's uit de gedragscode besproken. Daarmee hebben we de bekendheid en het bewustzijn van de gedragscode vergroot.

Prioriteit voor verbetering
Ja

Core Subject Mensenrechten

Inclusief ondernemen.

Ambitie

AddComm is voorstander om werk te creëren voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt, passend bij de aard en schaal van de werkzaamheden. Hiermee willen wij een bijdrage leveren aan de diversiteit in de maatschappij en tegelijk gebruik maken van ieders kwaliteiten. Onze ambitie is om gelijke kansen en diversiteit binnen ons bedrijf te bevorderen door medewerkers met verschillende achtergronden en origines de mogelijkheid te bieden om zich te ontwikkelen en door te groeien naar kantoorfuncties. We streven ernaar om een inclusieve werkomgeving te creëren waarin iedereen gelijke kansen heeft om zijn of haar potentieel te benutten. Onze ambitie bij AddComm is om flexibel werken te faciliteren en gelijke beloning te waarborgen. We streven ernaar een werkomgeving te creëren waar zowel mannen als vrouwen in staat zijn een goede balans te vinden tussen werk en privéleven, terwijl ze gelijk worden beloond voor gelijk werk.

Doelen

Loopbaanontwikkeling

Bied jaarlijks minimaal 3 medewerkers de mogelijkheid om een relevante opleiding of cursus te volgen ter bevordering van hun loopbaanontwikkeling. KPI: 7% medewerkers dat een opleiding of cursus heeft gevolgd ter bevordering van hun loopbaanontwikkeling en met succes heeft afgerond. Doelstelling: interne doorstroom wordt gestimuleerd door alle vacatures eerst intern uit te zetten KPI: 50% vacatures wordt ingevuld door interne medewerkers

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Flexibel werken

1. Implementatie van flexibel werken: Maximaal 2 werkdagen per week mag waar mogelijk worden thuisgewerkt; 2. Stimuleren van job sharing en taakroulatie in produktie; 3. Implementatie van flexibele verlofregelingen 50% medewerkers waarvan werk en prive in balans is 50% medewerkers flexibel inzetbaar in produktie

Doel jaar
2023
Status
Lopend
3% social return

Het doel is om in 2023 3% van onze personeelskosten te besteden aan social return.

Doel jaar
2023
Status
Lopend
Gelijke beloning

1. Loontransparantie en eerlijke beloning Geen loonkloof tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers in vergelijkbare functies en met vergelijkbare ervaring.

Doel jaar
2023

Review ambities

We zijn tevreden, hoewel we de social return doelstelling niet behaald hebben. De loonkosten stijgen en voor de vacante vacatures waren geen geschikte social return kandidaten beschikbaar. Het is ons gelukt om samen te werken met een MBO-school. En we hebben 3 nieuwe doelstellingen toegevoegd voor 2023.

Prioriteit voor verbetering
Ja

Core Subject Eerlijk zakendoen

Maatschappelijk verantwoord inkopen

Ambitie

AddComm streeft ernaar om alle papier gecertificeerd duurzaam in te kopen en ook voor andere inkoopcategorieën (waaronder inkt) zoveel mogelijk duurzame keuzes te maken. Buiten papier en inkt is onze inkoop echter relatief beperkt. AddComm streeft ernaar om producten met FSC-keurmerk onder de aandacht te brengen bij klanten teneinde hen bewust te maken van het voordeel van duurzaam en verantwoord inkopen.

Doelen

Inkoop FSC papier

100% FSC gecertificeerd papier voor blanco papier op rol en plano (mat, silk en gloss). Met de bewuste inkoop van FSC-papier voldoen wij ook aan tender en RFP vereisten.

Doel jaar
2023
Status
Afgerond

Review ambities

We zijn tevreden, omdat 100% van het ingekochte papier FSC gecertificeerd is.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Core Subject Consumentenbelangen

Gegevensbescherming.

Ambitie

AddComm is zich ervan bewust dat een passende verwerking van persoonsgegevens een onmisbaar aspect is van het recht op privacy. Het is onze plicht om deze handelswijze geheel in overeenstemming met de huidige wet ter bescherming van de persoonsgegevens (de Algemene Verordening Gegevensbescherming) te laten zijn.

Doelen

Datalekken

Max. 0.001% van de jaaroplage.

Doel jaar
2023
Status
Lopend

Review ambities

We zijn tevreden, omdat het doel ruim is bereikt. We beseffen ons natuurlijk dat elk lek er wel één teveel is, dus dit blijft een focuspunt.

Prioriteit voor verbetering
Nee

Beleid

Bouwblokkenmodel Social return AddComm

In het Bouwblokkenmodel wordt aangegeven hoe AddComm in 2023 Social Return verwacht te gaan invullen.

Code of conduct Suppliers

File Algemene Inkoopvoorwaarden AddComm Direct bv.pdf is available in online report.

Flexibel werken en Gelijke beloning

AddComm heeft beleid dat flexibel werken en gelijke beloning centraal stelt. Dit beleid bevat richtlijnen met betrekking tot flexibele werktijden, thuiswerkmogelijkheden, ouderschapsverlof en beloningspraktijken. dit bevordert transparantie en rechtvaardigheid in alle aspecten van werk en beloning.

HR Beleid

Algemeen HR-beleid: Gids voor Werkgeluk.

Huishoudelijk Regelement

Gedragscodes opgenomen in het huishoudelijk regelement van Addcomm

- Gedragscode IT-apparatuur, internet en e-mail
- Beleid ongewenste omgangsvormen
- Instructie milieubewust handelen
- Gedragscode Social Media

Inkoopinstructie

VGM (veiligheid, gezondheid en milieu) eisen voor inkoop van materieel en middelen.

Leaseregeling AddComm

Betreft de leaseregeling per 1 juli 2020.
Eind 2023 volgt nieuwe versie Leaseregeling AddComm

Loopbaanontwikkeling

Procedure vastgesteld om ervoor te zorgen dat interne vacatures eerst intern worden gecommuniceerd en medewerkers de mogelijkheid krijgen om te solliciteren voordat ze extern worden geadverteerd. Bij gelijke geschiktheid heeft intern voorrang.

Studieovereenkomst regeling is aangepast zodat die meer stimulerend werkt en medewerkers worden ondersteunt in hun loopbaanontwikkeling.

Materialiteitsanalyse

Impactanalyse is van fundamenteel belang voor het ontwikkelen van een solide MVO-strategie. Er is een interne analyse uitgevoerd waardoor we kunnen zien waarom MVO zo belangrijk is in onze organisatie.

Milieuaspecten inventarisatie

In dit overzicht worden alle activiteiten omtrent milieuaspecten opgenomen en gemonitord.

Privacyverklaring

In de privacyverklaring staat welke persoonsgegevens AddComm verzamelt wanneer een klant contact heeft met AddComm. Waarom we deze gegevens verzamelen en wat we ermee doen.

Sub Verwerkersovereenkomst

Contract dat de ‘verwerkingsverantwoordelijke’ (dit is de partij die instructies geeft over de verwerking van persoonsgegevens) luit met AddComm als ‘verwerker’ (degene die in opdracht persoonsgegevens verwerkt).

Verwerkersovereenkomst AVG

Contract dat de ‘verwerkingsverantwoordelijke’ (dit is de partij die instructies geeft over de verwerking van persoonsgegevens) luit met AddComm als ‘verwerker’ (degene die in opdracht persoonsgegevens verwerkt).

Maatregelen

100% FSC gecertificeerd papier

57% van de ingekochte grondstoffen in 2022 betrof papier, 99% hiervan was blanco papier, 100% hiervan was FSC gecertificeerd.

In de printshop gebruikt AddComm alleen blanco papier dat voorzien is van een FSC certificaat. Dit betreft het papier op rol en het losblad papier (mat, silk en gloss). Sulfaat karton wordt niet meer ingekocht.

Impact op maatschappij:
Behoud van bossen en biodiversiteit door te kiezen voor FSC-gecertificeerd papier, dat afkomstig is uit duurzaam beheerde bossen.
Vermindering van ontbossing, koolstofemissies en waterverbruik in de papierproductieketen.
Stimulering van de marktvraag naar duurzaam geproduceerd papier, waardoor de beschikbaarheid en het aanbod van FSC-gecertificeerd papier worden vergroot.

Impact op ondernemen:
AddComm geeft hiermee een signaal af richting klanten en concullega's de MVO richtlijnen m.b.t. mens en milieu te respecteren en bewust in te kopen.

Beperken energieverbruik datacenter

Ons beleid is gericht op het sturen op terugdringen van het energieverbruik bij datacenter. Het uitschakelen van één switch als eerste stap naar een efficiëntere IT-infrastructuur, met als uiteindelijk doel om vóór 1 mei 2024 alle servers uit te schakelen en over te stappen naar een Cloud gebaseerde aanpak. Het uitzetten van de switch heeft geleidt tot een bespaart 3,36 kWh per dag en 1226,4 kWh per jaar (3,7% minder).

Impact op maatschappij:
1. Energiebesparing: Het uitschakelen van servers en het efficiënter beheren van IT-middelen vermindert het energieverbruik, wat bijdraagt aan een duurzamere energiepraktijk en een lagere ecologische belasting.
2. Vermindering van CO2-uitstoot: Minder energieverbruik betekent ook een lagere uitstoot van koolstofdioxide, wat positief bijdraagt aan de strijd tegen klimaatverandering en luchtvervuiling.
3. Beter gebruik van gedeelde middelen en Duurzame Overwegingen: Het gebruik van een shared datacenter benut IT-middelen efficiënter en draagt bij aan een meer duurzame IT-sector. Bij het kiezen van een datacenter letten we niet alleen op prijs en performance, maar ook op duurzaamheidsfactoren zoals het gebruik van groene stroom. Dit versterkt onze toewijding aan een milieuvriendelijke benadering van IT en draagt bij aan een groenere, duurzamere toekomst voor onze onderneming en de samenleving als geheel.

Impact op ondernemen:
1. Kostenbesparing: Een efficiëntere IT-infrastructuur betekent lagere operationele kosten op lange termijn, wat de winstgevendheid van het bedrijf kan verbeteren. Bovendien vereist deze overgang geen grote eenmalige investeringen, waardoor financiële middelen beschikbaar blijven voor andere investeringen of initiatieven.
2. Verhoogde concurrentiekracht: Door middelen beter te benutten, kan het bedrijf meer flexibiliteit en schaalbaarheid bieden, wat kan leiden tot een betere concurrentiepositie in de markt.
3. Duurzaam imago: De inspanningen om de ecologische voetafdruk te verminderen en energie-efficiëntie te verbeteren, kunnen het bedrijf een positief imago geven in de ogen van klanten en partners.
4. Compliance: Het voldoen aan duurzaamheidsnormen en energie-efficiëntievoorschriften kan het bedrijf helpen om aan regelgeving te voldoen

Dataprotectie

AddComm verwerkt in opdracht van verwerkingsverantwoordelijken diverse rubrieken persoonsgegevens, risico’s worden middels het ISO 27001 managementsysteem en ISAE 3402 beheerst.

Impact op maatschappi:
In 2022 zijn 12 Datalekken gemeld. Dit betrof allen losse incidenten, veroorzaakt door menselijke fouten. Betreffende operators zijn op de fouten aangesproken. Bij deze lekken zijn in totaal van 34 relaties persoonsgegevens bij anderen beland. In 2022 hebben we in totaal 83.145.598 uitingen verzonden (via kanalen als Print, E-mail, MijnOverheid, Archief etc.).

Impact op ondernemen:
Middels dataprotectie wordt de privacy van eindconsumenten geborgd. Vanuit de klant is het vereist dat we voldoen aan de AVG waar we middels ISO 27001 en ISAE 3402 aan voldoen.

Digitale dienstverlening

Resultaat in 2022 t.o.v. 2021 was -14,5% waarmee doelstelling van 10% niet is bereikt. De omzetgroei voor de volledige digitale dienstverlening is wegens een koerswijziging niet gerealiseerd. We richten ons op uitbouwen van het customer communication platform (= Flowize). Doelstelling voor digitale dienstverlening voor 2023 is daar op aangepast.

Impact op maatschappij:
Door onze digitale dienstverlening actief aan te bieden leidt dit tot verkleining van onze CO2 voetafdruk.

Impact op ondernemen:
We realiseren kostenbesparing en procesversnellingen voor klanten door innovatieve digitale oplossingen aan te bieden.

Flexibel werken en Gelijke beloning

Jaarlijkse evaluatie van werkregelingen: Teamleaders moeten jaarlijks bij het jaargesprek gerichte vragen stellen om de tevredenheid van medewerkers met betrekking tot de werkregelingen te meten. Dit omvat het bespreken van de beschikbare mogelijkheden en het bevragen van werknemers of ze deze mogelijkheden voldoende vinden. Teamleaders kunnen ook informeren of de werkregelingen de balans tussen werk en privé verstoren, zodat eventuele problemen kunnen worden aangepakt en oplossingen kunnen worden gevonden. Door regelmatig feedback te verzamelen, kunnen werkgevers de effectiviteit van de regelingen evalueren en waar nodig verbeteringen aanbrengen.
Salarisreviews: We zullen regelmatig salarisreviews uitvoeren om ervoor te zorgen dat er geen ongerechtvaardigde loonkloof bestaat tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers in vergelijkbare functies en met vergelijkbare ervaring. Deze reviews zullen objectief en transparant worden uitgevoerd.

Impact op ondernemen:
1. Werk-privébalans: Medewerkers zullen in staat zijn om hun werk en privéleven beter in evenwicht te brengen, wat kan leiden tot een hogere tevredenheid, betrokkenheid en productiviteit.

2. Gelijke beloning: Er zal sprake zijn van gelijke beloning voor gelijk werk, wat eerlijkheid en rechtvaardigheid bevordert en bijdraagt aan een inclusieve en diverse werkomgeving.

Gas en elektriciteit via Greenchoice

Sinds 2015 wordt het gas door Greenchoice geleverd. Sinds 2019 kopen we ook onze elektriciteit groen in bij Greenchoice. Het elektra verbruik wordt gerelateerd aan het aantal printtikken en mag niet hoger zijn dan het jaar ervoor.

Productie stroom
Vanaf oktober 2020 zijn er zonnepanelen op het dak van het pand geactiveerd(1,852)
Sindsdien produceren we stroom welke voor een deel terug geleverd worden en voor deel rechtstreeks gebruikt wordt.

Addcomm regelt regelmatig onderhoud en monitoring van de zonnepanelen, zodat deze efficiënt en optimaal functioneren.

Addcomm monitort het energieverbruik en de productie van de zonnepanelen om de prestaties te begrijpen en de besparingen te meten.

Impact op maatschappij:
AddComm neemt via Greenchoice bos gecompenseerd gas af en elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.

Elektra verbruik in relatie tot printtikken is:
2019: 1,17% (1.008.450 kWh en 85.872.654 printtikken);
2020: 1,11% (1.055.302 kWh en 94.723.658 printtikken);
2021: 1,13% (1.040.244 kWh en 92.413.736 printtikken);
2022: 1,12% (1.035.321 kWh en 92.416.367 printtikken).

Zonnepanelen hebben in 2022 548 MWh opgeleverd. Dit is 35% van ons verbruik opgebracht door de zonnepanelen. Van de opbrengst van onze zonnepanelen is 27% terug geleverd aan het net en 73% door ons verbruikt.

Impact op ondernemen:
Geen CO2 uitstoot door energieverbruik a.g.v. volledig groen en lagere kosten bij energiebesparingen.

Gezondheid en veiligheid medewerkers

Om de 2 jaar voeren wij een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. In 2021 is geen MTO uitgevoerd omdat iedereen thuis werkte en de uitkomst geen representatief beeld zou geven van de daadwerkelijke medewerkerstevredenheid.Eind 2022 hebben wij een MTO afgerond met als doel het werkplezier van onze medewerkers te vergroten en in 2024 het Great Place To Work certificaat te behalen. Daarnaast vinden er maandelijks sessies plaats waarbij vitaliteit onderdeel is. Denk aan sporten, ontwikkeling, kennis delen. Ook wordt er jaarlijks geoefend m.b.t. brandveiligheid en ontruiming.
In 2022 is het calamiteit plan niet herzien en goedgekeurd. Dit zal in 2023 gebeuren en vervolgens verspreid worden onder alle medewerkers.

Impact op maatschappij:
Verzuimcijfer 2018 (lang+kort) = 9.36%
Verzuimcijfer 2019 (lang+kort) = 6,3%
Verzuim was hoog wegens veel langdurige zieken.
Verzuimcijfer 2020 (kort) = 0,75%
Verzuimcijfer 2021 (lang) = 1,62%
Verzuimcijfer 2021 (kort) = 4.30%
Verzuimcijfer 2022 (lang+kort) = 3,3 %

Impact op ondernemen:
Door in te zetten op vitaliteit, willen wij het ziekteverzuim (en kosten) terugbrengen. Verder versterkt dit de band onder en werkgeluk van de medewerkers, doordat er gezamenlijk ontspanning gezocht kan worden.

Groen Wagenpark Plan

AddComm vindt dat ze een stevige verantwoordelijkheid heeft met betrekking tot de CO2 uitstoot van haar wagenpark. Daarom heeft AddComm een wagenpark plan opgesteld, om zo de uitstoot van het wagenpark omlaag te gaan brengen. Daarbij ligt de focus op de keuze van nieuwe leaseauto's, die wordt sinds Q2 2017 gebaseerd o.b.v. max. gem. CO2-uitstoot per km. (Diesel max. 95 gr/km/ Benzine max. 120 gr/km op basis van NEDC).
Begin 2023 bestond de vloot bestaat uit 18 auto's, een mix van 5 hybride voertuigen, 1 elektrische wagen, 10 benzineauto's en 2 dieselauto's. In augustus 2022 is per abuis één auto besteld die helaas de vastgestelde maximale CO2-uitstootnorm overschrijdt. Deze uitstoot zal gecompenseerd worden. Om onze impact verder te verminderen is de doelstelling aangescherpt naar de helft elektrisch/hybride. In 2023 hebben we tot nu toe alleen twee hybride auto's besteld.

Impact op maatschappij:
De in 2020 aangeschafte lease auto's voldoen aan de uitstoot norm per km.

Vanaf 1 juli 2020 worden leaseauto's alleen nog toegekend aan externe en/of ambulante functies.

Impact op ondernemen:
Door het terugdringen van het aantal leaseauto's onder het personeel en voldoen aan de max. uitstootnorm wordt de CO2 uitstoot van het wagenpark verminderd, maar ook de kosten die het wagenpark met zich meebrengt.

Hergebruik papier en dozen

AddComm streeft ernaar jaarverbruik kantoorpapier middels digitalisering te minimaliseren en door hergebruik van (blanco) restpapier. Daarnaast is het streven om minimaal verpakkingsmaterialen in te kopen door dozen uit de productiehal te hergebruiken.

Reductie printtikken kantoor: Het aantal printtikken op kantoorprinters is in 2022 t.o.v. 2021 met 10% afgenomen.
In 2022 hebben we geen kantoorpapier ingekocht.

Impact op maatschappij:
Impact op de maatschappij is positief omdat we verpakkingsmaterialen en restpapier op een circulaire manier gebruiken.

Impact op ondernemen:
Door daling van het aantal kantoorprinttikken en het hergebruiken van de verpakkingsmaterialen besparen we niet alleen het milieu, maar ook wordt er bespaart op kosten voor kantoorpapier en verpakkingsmateriaal.

Hergebruik water

Gedestilleerd water uit de bevochtigingsinstallatie in de printshop wordt gebruikt als accuwater voor de heftrucks.

Impact op maatschappij:
Er wordt geen accuwater meer ingekocht.

Impact op ondernemen:
Kostenbesparing

Loopbaanontwikkeling

1. Identificeren en aanbieden van relevante opleidingen, cursussen of trainingen die de loopbaanontwikkeling van medewerkers ondersteunen. Werk leer trajecten stimuleren door een academy op te zetten.
2. Opzetten van een intern promotiebeleid dat ervoor zorgt dat bijvoorbeeld medewerkers uit de productie- of magazijnafdeling in aanmerking komen voor kantoorfuncties op basis van hun vaardigheden, potentieel en motivatie.
3. Creëren van een cultuur van interne mobiliteit en kansen voor groei, waar medewerkers worden aangemoedigd om hun ambities kenbaar te maken en ondersteuning te ontvangen bij hun carrièrepad. Actieve begeleiding en mentorprogramma's om medewerkers te ondersteunen bij hun loopbaanontwikkeling en het overwinnen van eventuele belemmeringen.

Impact op ondernemen:
1. Bevordering van diversiteit en inclusie binnen het bedrijf door medewerkers met verschillende achtergronden en origines gelijke kansen te bieden.
2. Versterking van de betrokkenheid en motivatie van medewerkers door de mogelijkheid te bieden om zich te ontwikkelen en door te groeien naar verschillende functies .
3. Verbetering van de kwaliteit en diversiteit van het personeelsbestand, wat kan leiden tot een verhoogde productiviteit en innovatie binnen het bedrijf.

Maatschappelijk investering

We ondersteunen klanten bij het inregelen van maatschappelijk verantwoord incasseren, door een maatwerk incassoproces voor specifieke doelgroepen op te zetten afgestemd op de (betaalgedrag en -mogelijkheden van de) burger. Gebaseerd op klantdata en afgestemde businessrules, zodat  (volledig geautomatiseerd) het gewenste communicatiekanaal, de planning en zelfs de inhoud van een document wordt samengesteld.

Impact op maatschappij:
Communiceren op persoonlijk niveau
RBG en AddComm werken samen aan het 'Tegengaan van problematische schulden' project, gericht op zevenduizend klanten met inzicht in contactgedrag, betaalgedrag en capaciteit. Met succes: 50% heeft een oplossing gevonden. Automatisering volgt, ondersteund door AddComm.

Samen met Staedion ontving 1 op 8 huurders energiebesparende maatregelen in januari 2023. Flowize, hun platform, stuurde brieven en liet huurders bij stands controleren en producten scannen. Meer dan 12% ontving energiebesparende producten, een positieve impact op huurders en milieu.

Bron: https://www.addcomm.nl/cases/rbg/

Bron: https://www.linkedin.com/posts/addcommbv_energiemarktactie-samen-besparen-activity-7029793794061389824-U8yh/?utm_source=share&utm_medium=member_android

Impact op ondernemen:
Door het incasseren op deze wijze wordt de band tussen onze klanten en hun eindgebruikers versterkt, omdat onze klanten de mogelijkheid kunnen bieden om de eindgebruikers op hun gewenste communicatiekanaal geïnformeerd. Daarnaast levert het onze klanten een kostenbesparing op.

Milieuvriendelijke Inkten voor de I300 en ColorStream Printers

Bij Addcomm streven we voortdurend naar innovatie en duurzaamheid in onze producten en processen. Als onderdeel van ons voortdurende streven naar milieuvriendelijkheid en kwaliteit, zetten we ons in voor een verantwoord gebruik van inkt in onze I300 en ColorStream printers. We zullen alleen inkten inkopen die zijn voorzien van ontinktingscertificaten en die zijn beoordeeld door de
International Association of the Deinking Industry. Dit betekent dat we samenwerken met leveranciers die ons voorzien van milieuvriendelijke inktproducten die gemakkelijk kunnen worden gerecycled.
We zullen onze klanten actief betrekken bij het bevorderen van ontinktbaarheid. Dit omvat het verstrekken van gedetailleerde informatie over het belang van ontinktbaarheid en het aanmoedigen van klanten om milieuvriendelijk papier te gebruiken.

Impact op maatschappij:
Milieubewustzijn: Door klanten bewust te maken van ontinktbaarheid en milieuvriendelijke inkt, dragen we bij aan een groter milieubewustzijn in de samenleving. Dit kan leiden tot meer verantwoordelijkheid bij het gebruik van printmaterialen en het recyclen van papier.
Samenwerking met Duurzame Leveranciers: Door alleen samen te werken met leveranciers die zich inzetten voor duurzaamheid, stimuleren we de hele toeleveringsketen om milieuvriendelijke praktijken te omarmen.

Impact op ondernemen:
Verbeterde Concurrentiepositie: Door ons te onderscheiden als een bedrijf dat zich inzet voor milieuvriendelijkheid, kunnen we onze concurrentiepositie versterken en aantrekkelijker worden voor klanten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.
Kostenbesparingen: Efficiëntere ontinktbaarheid en milieuvriendelijke inkt kunnen leiden tot kostenbesparingen, zowel door verminderd afval als door het aantrekken van klanten die duurzame oplossingen waarderen.

Reputatieverbetering: Onze betrokkenheid bij milieuvriendelijke praktijken zal onze reputatie als een verantwoordelijke en duurzame onderneming versterken, wat gunstig kan zijn voor ons merk en onze klantenrelaties.

Personeel met maatschappelijke achterstand

Schoonmaak is gecontracteerd en wordt uitgevoerd door personeel met maatschappelijke achterstand. Daarnaast zijn we erkend leerbedrijf, waar we ruimte bieden voor 4 stagiairs in 2022.

Op dit moment wordt er onderzocht of er met Werkgevers Servicepunt Amersfoort een samenwerking aangegaan kan worden. Het doel van deze samenwerking is om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt aan te trekken.

Impact op maatschappij:
In 2022 hebben wij 2 studenten vanuit een MBO, 2 HBO opleiding een stageplaats aangeboden en een persoon met de leeftijd hoger dan 50 jaar aangenomen en een persoon met taalachterstand taaltraining aangeboden.

In 2022 besteedde wij ~ 3.4% (€85.000 totale inzet social return/€2.484.832 totale personeelskosten*100) van onze personeelskosten werkelijk aan social return. Het doel is om in 2023: 5,0% van onze personeelskosten te besteden aan social return.

Impact op ondernemen:
Door het bieden van ruimte voor personen met een maatschappelijke achterstand en stagiairs komt ten goede van de werksfeer en zorgt er voor een unieke werksfeer, waardoor de trots van onze medewerkers wordt verhoogd om voor AddComm te mogen werken.

Premium Certificaat Paper for Paper

Een Premium-lidmaatschap is het meest uitgebreide lidmaatschap van Paper for Paper. Dit houdt in dat vertrouwelijk oud papier wordt opgehaald, vernietigd en gerecycled door De Graaf, en dat duurzaam Tork-hygiënepapier en kantoorpapier wordt ingekocht.

Impact op maatschappij:
Door het duurzame recycleproces worden bomen bespaard, reduceren we de afvalberg en verlagen de uitstoot van CO2. Daarnaast heeft papierrecycling een positieve invloed op de hoeveelheid gebruikt water en energie. In feite zijn we hiermee grondstofleverancier van ons eigen hygiëne-papier en kantoorpapier en hiermee dragen wij bij aan een beter milieu en leveren we een maximale bijdrage aan de circulaire economie.

Impact op ondernemen:
En hebben we ook een kostenvoordeel. Deze duurzame inkoopstrategie helpt AddComm o.a. om minder afhankelijk te zijn van diverse papierleveranciers voor hygiëne en kantoorpapier.

Voorkomen milieuvervuiling

AddComm heeft een gecertificeerd ISO 14001 milieumanagementsysteem waarmee milieurisico's worden beheerst. De belangrijkste onderwerpen uit de milieuaspectanalyse zijn gerelateerd aan afval, energie en het reduceren van kantoorpapier. Jaarlijks worden onze procedures voor het opslaan van chemicaliën gecontroleerd door de certificerende instelling. Het betreft een gelimiteerd aantal middelen die vooral nodig zijn voor onderhoud van de couverteer machines. Het printen gebeurt op printers die werken met toners en inkt waarbij geen vluchtige stoffen vrijkomen. Het printproces brengt derhalve geen milieurisico's met zich mee, behalve het afvoeren van de lege cartridges en jerrycans. Derhalve worden alle activiteiten gemonitord en periodiek beoordeeld.

Impact op maatschappij:
Activiteiten worden ingedeeld op basis van de volgende milieuthema's:

a) Emissies naar de lucht
b) Lozingen naar (oppervlakte)water
c) Lozingen op het land
d) Het gebruik van grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen
e) Energiegebruik
f) Energie-uitstoot (warmte, trillingen, geluid)
g) Afval en bijproducten

Daarnaast worden activiteiten beoordeeld op het effect en de kans waardoor er een risicoscore ontstaat.
Activiteiten met een risicoscore van 30 of hoger dienen voorzien te zijn van een maatregel.

Impact op ondernemen:
Door milieuvervuiling te voorkomen versterken we onze reputatie omdat we aan onze stakeholders laten zien dat we verantwoord ondernemen belangrijk vinden en dat AddComm voldoet aan de wet- en regelgeving.

Zero Hunger

We hebben medewerkers gestimuleerd om vaker vegetarische lunch te gebruiken in onze bedrijfskantine. Dit is gecommuniceerd naar alle medewerkers, zodat zij op de hoogte zijn van onze inzet voor SDG2.
1. Menuaanpassingen: We zullen ons menu diversifiëren door heerlijke vegetarische opties aan te bieden die aantrekkelijk zijn voor medewerkers.
2. Communicatie en bewustwording: We zullen communicatiemateriaal ontwikkelen om medewerkers bewust te maken van de voordelen van vegetarische lunches voor zowel hun gezondheid als het milieu.

Impact op maatschappij:
1. Vermindering van broeikasgasemissies geassocieerd met vleesproductie.
2. Behoud van natuurlijke hulpbronnen, zoals land en water.
3. Bijdragen aan de wereldwijde inspanningen om honger en ondervoeding te verminderen.

Verbeterplannen

Blanco papier assortiment Addcomm volledig FSC gecertificeerd

Om ons volledig blanco papier assortiment FSC gecertificeerd te krijgen is besloten dat Addcomm uitsluitend nog FSC gecertificeerd papier inkoopt. Indien wij voor klanten inkopen zullen wij pro actief FSC gecertificeerde alternatieven aanbieden bij de opdrachtgever om onze ambitie op gebied van Sustainable Procurement kracht bij te zetten en uit te dragen.

Leveranciersselectie: Addcomm zal leveranciers kiezen die zich ook inzetten voor inclusieve praktijken en eerlijke arbeidsomstandigheden, om zo de hele toeleveringsketen positief te beïnvloeden.

Tijdsbestek
Sep 11, 2023
Status
Afgerond

Content toegankelijk voor mensen met een visuele beperking

Gemeenten zijn vanaf 23 september 2020 verplicht om hun content geschikt aan te bieden voor mensen met een visuele beperking. Deze dienstverlening wordt door AddComm actief aangeboden.

DocCloud is klaar, maar is niet extern gecontroleerd. De website van AfvalWijzer is nog een jaar geldig. Voor de app van AfvalWijzer hebben we grote stappen gemaakt, maar is nog niet gecertificeerd.

Certificaat van toegankelijkheid - http://www.mijnafvalwijzer.nl/nl/3825AL/41
https://www.accessibility.nl/ondersteuning/inspectie/site-1227

Tijdsbestek
Dec 30, 2023
Status
Lopend

Elektraverbruik verminderen t.b.v. de kosten en een gunstige Co2 footprint

Op dit moment gebruiken we veel energie vanuit onze zonnepanelen, echter willen wij door metingen een beter beeld krijgen hoe we op welke wijze wij onze stroom verbruiken en hoe we op die wijze het stroomverbruik terug kunnen brengen.

Omdat wij werken in deels geconditioneerde ruimtes en weer andere ruimtes in verbinding staan met de buitenlucht is het van groot belang bewustwording te creëren onder het personeel en bezoekers. Daarom gaan wij gebruik maken van instructie- en waarschuwingsstickers op ooghoogte in iedere productieafdeling en doorgangen.

Raadplegen van experts op het gebied van energie om aanvullend advies en mogelijke oplossingen te verkrijgen.

Tijdsbestek
Dec 30, 2024
Status
Lopend

Groen wagenpark plan updaten

Addcomm is bezig met het maken van een nieuwe Autoleaseregeling- eind 2023

Tijdsbestek
Dec 30, 2024
Status
Lopend

Onderzoek SLIM subsidie

Met deze subsidie willen we de AddComm Academy een goede impuls geven en het leren en ontwikkelen voor iedereen mogelijk te maken, door middel van het Inbisco platform en een groter aanbod creëren voor alle medewerkers.

Tijdsbestek
Dec 30, 2024
Status
Lopend

Onderzoek opslag Zonne-energie

We zijn in gesprek met de verhuurder om de plannen concreter te maken om overschot van opgewekte zonne-energie op te slaan en te kunnen gaan gebruiken. Ook de energie van buurpand.

Tijdsbestek
Dec 30, 2024
Status
Lopend

Onderzoek samenwerking met MBO-school

Wij zijn een samenwerking aangegaan met een mbo-school. Wij gaan er volgend jaar mee door en zoeken naar meer relevante scholen.

Tijdsbestek
Dec 30, 2024
Status
Lopend

Steunen lokale goede doelen

We zijn als "lid van de club van 100" geworden in de Amersfoortse Uitdaging. De "Amersfoortse Uitdaging" is een stichting die bemiddelt tussen maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven om lokale samenwerking en betrokkenheid te bevorderen. De organisatie fungeert als een brug tussen non-profitorganisaties en bedrijven in de gemeenschap om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Tijdsbestek
Dec 30, 2024
Status
Lopend

Certificaten en prijzen

Certificaten

TIM-meting certificaat

ISAE 3402 (Type II)

ISAE3402 type 2 rapport van de externe auditor waarin deze haar mededeling geeft over het onderzoek dat zij heeft uitgevoerd naar de beschrijving van AddComm Direct B.V. en de opzet en de werking van de interne beheersingsmaatregelen in de processen van AddComm Direct B.V. om de producten Print & Mail, E-mail, SignMail, DigiAccept, SMS, DirectVoice, PrinterDriver, MijnOverheid en Klantportalen en Archiving te verzorgen voor haar klanten.

De registratie is te bekijken via: https://www.isae3402.nl/all?sort_by=title&sort_order=ASC

Geldig tot
Dec 31, 2023 Expired

ISO 14001

Bedrijfsctiviteiten ten behoeve van fysieke- en digitale productie, distributie en archivering van gepersonaliseerde multichannel communicatie.

Geldig tot
Aug 9, 2025

ISO 27001

Scope: Bedrijfsactiviteiten ten behoeve van fysieke en digitale productie, distributie, hosting en archivering van gepersonaliseerde communicatie vanuit Nederland.

Geldig tot
Jan 18, 2026

ISO 9001

Bedrijfsactiviteiten ten behoeve van fysieke en digitale productie, distributie en archivering van gepersonaliseerde multichannel communicatie.

Geldig tot
Aug 9, 2025

TIM Meting (5 Sterren)

Beoordeling op het gebied van MVO conform Protocol_TIM_v_1.3_220901 van Stichting MVO-Register.

Geldig tot
Sep 5, 2023 Expired

Waarmerk drempelvrij.nl

Product

De website http://www.mijnafvalwijzer.nl/index.php heeft niveau AA van het Waarmerk drempelvrij.nl behaald

De website http://www.mijnafvalwijzer.nl/index.php voldoet aan de WR2-AA richtlijnen van het Waarmerk drempelvrij.nl. Dit betekent dat de website gebruikt kan worden door iedereen, inclusief mensen met een beperking zoals blinden en doven.

Geldig tot
May 7, 2024

Externe beoordelingen

Verificatieverklaring

Arboned Toetsing RiE

AddComm Direct BV te Amersfoort heeft de RI&E uitgevoerd (september 2017) welke is getoetst door ArboNed.

CO2 voetafdruk 2022

Met behulp van de calculator van klimaatplein is de CO2 voetafdruk van 2022 berekend.

Erkend leerbedrijf

AddComm is sinds 2016 erkend leerbedrijf en biedt MBO studenten de mogelijkheid om werken en leren in de praktijk te brengen.

FSQS-NL

AddComm Direct B.V. is FSQS-NL geregistreerd